- Side 1233 -
...til at tage hensyn til kildelandets beskatningsret. Denne hensyntagen sker ved anvendelse af lempelsesforanstaltninger svarende til OECD’s modeloverenskomsts art. 23 A og 23 B, jf. nærmere i det følgende. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der i dansk ret også eksisterer interne lempelsesregler, jf. navnlig LL § 33 og LL § 33 A. Se afsnit 5.
- Side 1234 -
Art. 23 A i OECD’s modeloverenskomst angiver som lempelsesmetode eksemption med progressionsforbehold. Lempelse efter LL § 33 A sker ligeledes efter eksemptionsmetoden med progressionsforbehold. Se under 5.3.
- Side 1245 -
...regler i LL § 33, eller om der lempes i henhold til de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster, og uanset om der lempes efter credit- eller eksemptionsmetoden. Selv om LL § 33 F efter sin ordlyd ikke gælder for lempelse efter LL § 33 A, gælder der for denne bestemmelse et tilsvarende nettolempelsesprincip, jf. SKM2006.663.LSR og afsnit 5.3.
- Side 1247 -
Lempelse for dobbeltbeskatning vil i mangel af en dobbeltbeskatningsoverenskomst kun kunne ske efter de internretlige lempelsesbestemmelser, herunder LL §§ 33 og 33 A.
- Side 1249 -
...mindre, eller lønmodtageren slet ikke skal betale skat i udlandet. Henset til den forholdsvis høje danske marginalbeskatning af lønindkomst, vil den skat, der betales i udlandet, som regel være mindre end den danske skat. Af samme årsag vil det som regel medføre en fordel for skatteyderen at kunne opfylde betingelserne for lempelse efter LL § 33 A.
(...)
Lempelsen efter LL § 33 A beregnes på samme måde som efter LL § 33, dvs. efter et nettoprincip, jf. SKM2006.663.LSR, selv om LL § 33 F efter sin ordlyd kun gælder for LL § 33.
(...)
...SKM2023.339.HR fandt Højesteret, at fratrædelsesgodtgørelse omfattet af LL § 7 U principielt ikke var omfattet af LL § 33 A, men at der efter fast administrativ praksis alligevel kunne ske lempelse efter reglen, hvis fratrædelsesgodtgørelsen udelukkende hidrørte fra et udenlandsk ansættelsesforhold. Dette fandt Højesteret konkret ikke var tilfældet.
(...)
Lempelse efter LL § 33 A er betinget af, at skatteyderen opholder sig uden for riget (dvs. Danmark, Færøerne og Grønland) i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende af en samlet varighed på højst 42 dage
(...)
...udlandet skete i en såkaldt følgebil. Da skatteyderen var timelønnet, var det SKATs opfattelse, at lastbilchaufføren udførte arbejde her i landet, som ikke var nødvendigt for arbejdet i udlandet, hvorfor han ikke var berettiget til lempelse efter LL § 33 A. Landsskatteretten gav dog skatteyderen medhold og fandt, at transporttiden i Danmark ikke kunne ka-
(...)
- Side 1250 -
I 2022 fastslog landsretten i SKM2023.18.ØLR, at lempelse efter LL § 33 A, stk. 1, er betinget af, at opholdet i udlandet har sammenhæng med arbejdsgiverens forhold. Ophold, som skyldes lønmodtagerens egne private forhold, falder dermed udenfor LL § 33 A.
(...)
...Landsret, at en pilot, som boede i Frankrig, men fortsat var omfattet af fuld dansk skattepligt, ikke var berettiget til lempelse efter LL § 33 A. Piloten havde selv valgt at bosætte sig i udlandet, og udlandsopholdet havde derfor ingen sammenhæng med arbejdsgiverens forhold. Dommen er kommenteret af Anders Nørgaard Laursen, SR-Skat 2023, s. 5 ff.
(...)
...direktionen. Ægteparret var flyttet 11 måneder til Indonesien med deres børn for at udvide selskabets marked som forhandler af produkter fra et andet selskab. Skatterådet fandt imidlertid, at opholdet måtte anses som overvejende begrundet i et privat ønske om midlertidigt at bo og arbejde i Indonesien. Lempelse efter LL § 33 A var dermed udelukket.
(...)
...Portugal var af privat karakter, og dermed kunne der ikke lempes efter LL § 33 A. Noget overraskende fandt Skatterådet samtidig, at hun var udsendt af regionen og dermed fortsat omfattet af fuld dansk skattepligt, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 4. Se om afgørelsen Anders Nørgaard Laursen, SR-Skat 2024, s. 3 ff. og Kira Press-Stevn, SR-Skat 2024, s. 145 ff.
(...)
- Side 1251 -
...koncerns interesse. Hans løn ville derfor være skattefritaget efter bestemmelsen, forudsat at de øvrige betingelser var opfyldt. Dette gjaldt dog ikke, hvis skatteyderens arbejde alene vedrørte interne anliggender i den danske afdeling af koncernen, eller hvis hans tilstedeværelse i Danmark ikke var nødvendig for at varetage koncernens interesser.
(...)
Ved opgørelsen af 6-månedersperioden anses ophold om bord på et dansk skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, jf. lov om beskatning af søfolk, for at være ophold uden for riget, jf. LL § 33 A, stk. 1.
(...)
TfS 1997, 556 Ø stadfæstede en mangeårig administrativ praksis, hvorefter rejsedage medregnes ved opgørelsen af de 42 dage. I TfS 1996, 146 LSR blev det antaget, at en lønindtægt i en ferieperiode umiddelbart efter det udenlandske arbejdsforholds ophør ikke kunne henføres til LL § 33 A.
(...)
- Side 1252 -
...lønnen er fastsat i henhold til en kollektiv aftale, og det ikke udtrykkeligt fremgår af denne aftale, at lønnen er fastsat under hensyn til lempelse efter LL § 33, A, stk. 1. Reglen må ses i sammenhæng med art. 19 i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, hvorefter Danmark som regel vil have beskatningsretten til løn, som udbetales til offentligt ansatte.
(...)
...om såkaldt halv lempelse. Efter denne bestemmelse nedsættes den samlede indkomstskat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Da indkomsten alene kan beskattes af Danmark i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, er konsekvensen heraf, at kun halvdelen af den skattepligtiges løn kommer til beskatning.
(...)
Om LL § 33 A se Den juridiske vejledning 2025 C.F.4.2, cirk. nr. 72 af 17. april 1996, pkt. 5.2-5.2.14, og Steen Askholt, SR-Skat 2007, s. 141 ff., og samme, SR-Skat 2007 s. 373.