Bøger, som nævner Ligningsloven § 31

Bemærk, at § 31 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 31, om det har en betydning.

Kurser

- Side 1040 -

vende erhvervsudøvelse. Arbejdsgiverbetalte kurser m.v. er skattefri i noget videre omfang, jf. ligningslovens § 31.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1041 -

...arbejdsgiveren kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse efter ligningslovens § 9, stk. 4, jf. § 9 B. Se eksempelvis TfS 1999.388 LSR. Om praksis vedrørende fradrag for befordring mellem hjem og kursussted for personer, der er på uddannelsesorlov, henvises til kommentaren til § 9 C. Se endvidere ligningslovens § 31 om arbejdsgiverbetalt uddannelse m.v.

Læs på Jurabibliotek



Studierejser

- Side 1052 -

...en forstmand, der ønskede at få en bredere erfaring. Uanset at rejsen havde haft karakter af en generel studierejse, fandt Landsskatteretten, at det ikke kunne afvises, at der havde foreligget en konkret og direkte sammenhæng mellem studieturen og skatteyderens indkomsterhvervelse. Landsskatteretten lagde også vægt på, at skatteyderen drev et stort

Læs på Jurabibliotek



Flytteudgifter

- Side 1071 -

...Skatteministeren har i et svar oplyst, at flyttegodtgørelser, der udbetales til offentligt ansatte, medregnes til den personlige indkomst. Der kan derimod kun foretages fradrag for flytteudgifter i den skattepligtige indkomst, i det omfang flytteudgifterne sammen med andre fradragsberettigede udgifter overstiger bundgrænsebeløbet i ligningslovens § 9, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Rejsebegrebet

- Side 1126 -

...alene blev beskattet af den i kontrakten anførte månedsløn. Det var efter ansættelseskontrakternes indhold lønmodtagernes ansvar, at betingelserne for skattefri godtgørelse var til stede. Skatterådet fandt, at dette ikke var muligt, allerede fordi det var op til medarbejderne at sikre, at betingelserne for at opnå skattefri godtgørelse var opfyldt,

Læs på Jurabibliotek



Valg mellem standardsatser og fradrag for faktiske udgifter

- Side 1161 -

...lønmodtagere i forhold til ligningslovens § 9 A, hvorfor skatteyderen var berettiget til fradrag for udgifter til kost og logi, hvis de øvrige betingelser i § 9 A var opfyldt. SKM 2011.719 SR – TfS 2011.940 SR En skatteyder, som var ansat ved et dansk universitet, var i en periode udsendt til at andet land. Skatterådet fandt, at skatteyderen under

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1162 -

...videreuddannelse eller en efteruddannelse for den pågældende medarbejder. Denne sondring har efter bestemmelsen ikke betydning for skattefriheden. Se bemærkningerne til lovforslag L 88, Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A, s. 2425. Hvis den ansatte selv har afholdt udgifter til uddannelse og kurser, som kunne være dækket skattefrit af arbejdsgiveren,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1163 -

...netop overflødiggør sondringen mellem grunduddannelse, videreuddannelse og efteruddannelse. Der er ikke noget i lovforslagets bemærkninger til ligningslovens § 9 A, stk. 11, der understøtter, at denne bestemmelse skulle betyde, at det alligevel er nødvendigt for arbejdsgiveren at foretage denne sondring i forbindelse med udbetaling af delvis godt-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1164 -

...7. Ligningslovens § 9 A, stk. 11, skal forstås sådan, at rejseudgifter, der er godtgjort skattefrit efter ligningslovens § 31, ikke samtidig kan godtgøres skattefrit efter ligningslovens § 9 A, og at rejseudgifter, der er godtgjort skattefrit efter ligningslovens § 31, ikke samtidig kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen efter ligningslovens § 9 A.

Læs på Jurabibliotek



Personer, der modtager ydelser efter § 7, nr. 15, eller § 31, stk. 4, er ikke omfattet af stk. 1-9

- Side 1174 -

...30), hvor stk. 9 blev inkluderet i henvisningen med henblik på at præcisere, at ud over lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende kan medlemmer af eller medhjælpere for bestyrelser, råd, kommissioner og lignende heller ikke anvende ligningslovens § 9 A, hvis de allerede har modtaget en skattefri rejsegodtgørelse efter ligningslovens § 31, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek



Arbejdsplads

- Side 1189 -

...skattefri kørselsgodtgørelse efter § 9 C for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og uddannelses- eller kursussted uanset om undervisningen foregår i fritiden, og uanset, om der er tale om efteruddannelse eller grund- og videregående uddannelse. § 31 omfatter dog ikke kørsel til kurser eller uddannelse, der udelukkende har privat karakter.

Læs på Jurabibliotek



Arbejdsplads

- Side 1249 -

Der foreligger en ældre udtalelse fra Told- og Skattestyrelsen, hvorefter der ikke kan udbetales skattefri befordringsgodtgørelse af en arbejdsgiver til erhvervselever i forbindelse med arbejdsophold, jf. TfS 1993.397 (lærlinge og EFG-elever) og TfS 1997.749 (erhvervselever generelt), jf. imidlertid hertil nu ligningslovens § 31.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1250 -

Forholdet er imidlertid nu reguleret af ligningslovens § 31, der hjemler mulighed for skattefrihed, jf. kommentaren til § 31.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1255 -

Arbejdsgivere, arbejdsformidlingskontorer m.fl. kan imidlertid skattefrit yde befordringsgodtgørelse for transport til alle typer uddannelser og kurser, der betales af dem efter de nærmere regler i ligningslovens § 31.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1256 -

...Der kan dog ikke ydes uddannelsesbefordringsgodtgørelse, hvis uddannelsen eller kurset udelukkende har privat karakter. Der skal være et vist erhvervsrelateret sigte med uddannelsen eller kurset, men det er ikke et krav, at uddannelsen eller kurset har sammenhæng med skatteyderens aktuelle uddannelse eller erhverv, jf. nærmere kommentaren til § 31.

Læs på Jurabibliotek



Befordring betalt af fagforeninger, arbejdsløshedskasser og pensionskasser

- Side 1292 -

Fagforeninger, arbejdsløshedskasser og pensionskasser kan efter ligningslovens § 31 også udbetale skattefrie befordringsgodtgørelser for transporten mellem hjem og uddannelsessted til deres medlemmer, ligesom personer, der ikke er medlemmer af en arbejdsløshedskasse, kan modtage et skattefrit befordringstilskud fra et arbejdsformidlingskontor.

Læs på Jurabibliotek



Grænsen mellem personalegoder og almindelig personalepleje og andre driftsomkostninger

- Side 1547 -

...Skatterådet bemærkede, at der ikke skulle ske beskatning af fri kost efter standardsatserne i bekendtgørelsen om fri kost og logi, såfremt de ansatte betalte for maden. Skatterådet bemærkede videre, at det fremgik af SKM 2010.162 SKAT, at arbejdsgiverens tilskud til kantineordning blev betragtet som et uvæsentligt gode, såfremt medarbejderne betalte

Læs på Jurabibliotek



Sundhedsudgifter

- Side 1564 -

...motionsprogrammet kunne være omfattet af bagatelgrænsen vedrørende arbejdsrelaterede goder i ligningslovens § 16, da programmet var et gode af privat karakter og ikke kunne siges at være af konkret betydning for medarbejdernes arbejde. Selskabet ønskede videre at få bekræftet, at medarbejdernes deltagelse i foredrag/workshops ikke ville være skat-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1573 -

...behandlingscenterets psykolog, at dette ikke ville være omfattet af den dagældende bestemmelse i ligningslovens § 30, da der ikke ville være tale om en uvildig lægehenvisning. Behandlingscenterets klienter ville således være skattepligtige af arbejdsgiverbetalt behandling, hvis behandlingen alene skete efter samtale med behandlingscenterets psykolog.

Læs på Jurabibliotek



Uddannelse

- Side 1581 -

Denne retstilstand blev ændret ved indsættelsen af ligningslovens § 31 med virkning for befordringsgodtgørelser, der udbetaltes efter 1. januar 2000 af arbejdsgiveren, et arbejdsformidlingskontor eller Arbejdsgivernes Elevrefusion.

Læs på Jurabibliotek



Kurser og rejser

- Side 1582 -

...ligningslovens § 31. Tommy V. Christiansen og Lars Henriksen har i en artikel i TfS 1998.453 redegjort nærmere for sagen. Efter EF-dommen hævede skatteministeriet anken til Højesteret. I TfS 2000.813 TSS redegjorde Told- og Skattestyrelsen herefter for styrelsens opfattelse af reglerne efter EF-Domstolens dom for den skattemæssige behandling af udgifter til

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1588 -

...arrangement. SKM 2012.215 SR – TfS 2012.336 SR En kommune påtænkte at afholde to forskellige former for seniorkurser. Det ene kursus var en udmøntning af trepartsaftaler indgået af Kommunernes Landsforening og det andet kursus var en udmøntning af kommunens senioraftale. Skatterådet fandt, at det førstnævnte kursus havde en sådan karakter, at det var

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1589 -

...firmaarrangementer. Skatterådet fandt på denne baggrund, at deltagelse i det andet kursus ville være skattepligtigt for medarbejderne. Skatterådet bemærkede dog, at der alene var skattepligt, hvis den samlede værdi af personalegoder oversteg 1.000 kr. Skatterådet fandt videre, at en ægtefælles deltagelse i seniorkurset ville være skattepligtigt hos medarbejderen.

Læs på Jurabibliotek



Værdiansættelse af personalegoderværdiansættelse:personalegoder

- Side 1610 -

...rådighed for alle medarbejderne. Skatterådet udtalte, at slankeskolen således var et skattepligtigt personalegode, som skulle værdiansættes efter markedsværdien. Kommunen ønskede at få bekræftet, at markedsprisen kunne fastsættes til 1000 kr. Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at dette svarede til en skønnet vurdering af slankekursets pris.

Læs på Jurabibliotek



Sundhedsbehandlinger

- Side 1618 -

Se endvidere ligningslovens § 31 om visse skattefri ydelser til afvænning af alkohol, rygning, misbrug m.v.

Læs på Jurabibliotek



Bagatelgrænse for arbejdsrelaterede goder

- Side 1623 -

...kostvejledning. Skatterådet udtalte endelig, at såfremt en af kommunens medarbejdere deltog i et satspuljeprojekt, der blev udbudt blandt alle kommunens borgere, og medarbejderen var bosat i kommunen, ville dette ikke medføre, at der var tale om skattepligtige personalegoder, da deltagelsen i den pågældende situation ikke var begrundet i ansættelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 1626 -

...skattepligten. Skatterådet udtalte, at dette forhold alene kunne have betydning, hvis godet var ydet som skattefri personalepleje, men at adgangen til ferieportalen ikke kunne anses for skattefri personalepleje, fordi godet ikke blev ydet på arbejdspladsen. Skatterådet udtalte videre, at den skattepligtige værdi af adgangen til ferieportalen ville udgøre

Læs på Jurabibliotek