- Side 261 -
...medmindre rekonstruktøren har en formodning om, at kautionisten har indfriet gældsforpligtigelsen og derved har opnået et regreskrav mod ham. Med motiverne til KL § 11 b og med udtrykket »eller andre« er bemærkningen efter Bet. 1971:606 nok ikke længere gældende. Forpligtigelsen til udsendelsesadressater er nu udvidet for den indenretlige rekonstruktion.
(...)
Andre, der ikke nødvendigvis aktuelt er fordringshavere, skal altså have meddelelse, selvom en aftale f.eks. ikke er misligholdt, eller der ikke eksisterer et aktuelt økonomisk forhold overfor skyldner. Der er dermed informationspligt til at give meddelelse til alle; »andre … der berøres …«, jf. KL § 11 b, stk. 1, og afsnit 2 i dette kapitel.
- Side 262 -
Rekonstruktøren skal ifølge KL § 11 b, stk. 3, så snart rekonstruktionsbehandlingen indledes, sende meddelelse om denne til virksomhedspanthavere, jf. tinglysningslovens § 47 b, og fordringspanthavere, jf. tinglysningslovens § 47 d.66. Samme bestemmelse genfindes i § 12, stk. 3, i den tidligere konkurslov i forbindelse med anmeldt betalingsstandsning.
(...)
...tinglysningsretten for omfanget af panterettigheder.77. Jf. Bet. 2005:1459, s. 330. Det er den eller de panthavere, som står anført som meddelelsesberettigede efter noteringerne, der skal gives meddelelse til. Det skal kun meddeles til andre rettighedshavere, hvis rekonstruktøren positivt ved, at der eksisterer andre utinglyste meddelelsesberettigede.
(...)
...af en sådan karakter, at f.eks. modtagende panthaver hurtigt og effektivt kan varetage sine interesser. Det er fordrings- og virksomhedspanthaver, der har bevisbyrden for, hvilke aktiver der er pant i på tidspunktet for rekonstruktionsbehandlingens indledning. Derfor er meddelelsespligten jf. KL § 11 b, stk. 3, indskærpet over for rekonstruktøren.
(...)
»Straks« ifølge KL § 11 b, stk. 3, vurderes i praksis at være omkring 24 timer. Derudover er virksomhedspanthavere og fordringspanthavere samtidig fordringshavere, hvorfor de også omfattes af retten til den øvrige information efter alle informationsreglerne under en rekonstruktionsbehandling.
(...)
- Side 263 -
...af risikoen for meddelelsens faktiske modtagelse, fordi den ikke kan siges at være afsendt af rekonstruktøren. Anderledes, at hvis virksomheds- og fordringspanthaveren i det offentlige rum har meddelt, at denne kan kontaktes via e-mail, er det dennes risiko for aktuelle tekniske forhold hos panthaver, der hindrer vedkommendes modtagelse af beskeden.
- Side 264 -
...kan skyldners intranet og andre sædvanlige informationsværktøjer i vedkommendes virksomhed anvendes. Orientering til ansatte gennemføres ofte med fordel i samarbejde med de ansattes repræsentanter, tillidsfolk eller andre nøglepersoner, da erfaringen viser, at ganske væsentlige bistands- og arbejdsressourcer i en rekonstruktion findes hos de ansatte.
- Side 265 -
...rekonstruktionsforløbet. I større rekonstruktioner kan der med fordel udarbejdes flere matricelister. Det kan f.eks. være en, som alene er for indenlandske fordringshavere, en anden for udenlandske fordringshavere, en for medkontrahenter og en for alene skyldners ansatte. Dermed kan informationsstrømmen målrettes korrekt, effektivt og så økonomisk som muligt.
- Side 266 -
...bør således alene være informeret i et sådant omfang, at de kan danne sig overblik af værdien af deres udestående fordring, eller for medkontrahenten varetagelse af de kontraktretlige forpligtigelser og rettigheder. Alt for at disse bl.a. kan foretage en mulig tabsbegrænsning og derved afveje fordele og ulemper ved en fortsat rekonstruktionsproces.
(...)
...om ophør. I grove tilfælde kan der måske opstå erstatningspligt for rekonstruktøren udover salærfortabelse, jf. Bet. 1983:983, s. 49, og til en vis illustration U 1984.363 H, hvor forsinket meddelelse til kreditorerne senere under et forløb i en betalingsstandsning udløste erstatningsansvar for et tilsyn. Hvis en begæring om rekonstruktionsbehand-
(...)
- Side 267 -
ling er modtaget af skifteretten en tirsdag, er tirsdagen i den følgende uge sidste frist for afsendelse af meddelelse til fordringshaverne ifølge KL § 11 b.1616. Jf. Bet. 1971:606, s. 64, 2. spalte.
(...)
...meddelelse tilgå skifteretten, jf. KL § 11 b, stk. 1. Egentligt bevis for at have afsendt meddelelse skal rekonstruktøren ikke sende til skifteretten. Han kan blot udover meddelelsen vedlægge liste over de fordringshavere og andre, som meddelelsen er sendt til, hvilket dog ikke i praksis afkræves af skifteretten.1717. Jf. Bet. 1971:606, s. 64 f. modsat.
Det fremgår forudsætningsvis af KL § 13 g, stk. 4, at en sådan virksomhedsoverdragelse kan gennemføres også inden udsendelse af meddelelsen efter KL § 11 b om indledt rekonstruktion.
(...)
- Side 268 -
...g således ske før eller samtidig med både meddelelsen i KL § 11 b (»ugemeddelelsen«), men også senere sammen med udsendelse af et forslag til rekonstruktionsplan, jf. KL § 11 c. Meddelelsens indhold til fordringshaverne og andre skal blot opfylde alle krav opstillet i KL til de enkelte øvrige lovpligtige meddelelser i en eventuel kombinationsmodel.
- Side 269 -
Tid og sted for møde med fordringshaverne og andre, jf. KL § 11 a, stk. 2, nr. 1, skal oplyses i den meddelelse om indledt rekonstruktionsbehandling, der udsendes ifølge KL § 11 b, stk. 1, (»ugemeddelelsen«), jf. afsnit 2.1.
(...)
...i forbindelse med rekonstruktionsbehandling, tiltrådte landsretten, at skifteretten havde besluttet at afsætte … som rekonstruktør, jf. konkurslovens § 11 g, stk. 1« som hovedreglen betyde, at rekonstruktøren afsættes ved manglende meddelelse efter KL § 11 b, stk. 2. Dette gælder også, hvis indholdsmanglerne i den udsendte meddelelse er væsentlige.
(...)
...indhold ifølge KL § 11 b, stk. 2, i styrelsens it-system.2121. I praksis indlægges pågældende oplysninger og materiale efter KL § 11 b, stk. 2, elektronisk til Erhvervsstyrelsen via selvbetjening på Virk.dk med anmodning om offentliggørelse, hvorefter de kan ses offentliggjort i henholdsvis skyldners registreringer og meddelelser om denne med dokumenter.
- Side 271 -
...2016.1421 Ø, U 2018.3090 H og U 2019.1859 H samt kapitel 14 og Ulrik Rammeskov Bang-Pedersen i U 2020 B 17 om »Gældssanering på 1. klasse« – rekonstruktion for fysiske personer efter U 2018.3090 H og U 2019.1859 H. Derudover skal meddelelsen indeholde en redegørelse for årsagen til og formålet med rekonstruktionsbehandlingen, jf. KL § 11 b, stk. 2, nr. 1.
(...)
Den måde, regnskabsoplysninger fremlægges på overfor fordringshaverne og andre ifølge KL § 11 b, stk. 2, skal kunne medvirke til at underbygge den
(...)
- Side 272 -
...indgår i skyldners virksomhed. Se bl.a. også SH 2010.P-4-09 om ansvar for manglende undersøgelse, da tilsynet ikke havde sikret dokumentation for omfanget af at konsignationslager, som denne gav samtykke til, blev opretholdt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne tidligere i afsnit 1.3 om udarbejdelse af matricelister for fordringshavere og andre.
- Side 273 -
...skyldner og dermed ikke længere er gældende, skal det ligeledes anføres, da det naturligt kan anspore til rekonstruktionens gennemførelse i øvrigt. Dermed forberedes også den eventuelle senere drøftelse, når rekonstruktøren og en tillidsmand skal udtale sig om rekonstruktionsplanen, jf. bl.a. KL § 11 c, stk. 2, om skyldnerens seneste årsrapport m.v.
- Side 274 -
...kommercielle forhold, særlige personrelaterede forhold eller specielle forhold til enkelte fordringshavere eller medkontrahenter, som bør udtrykkes på passende måde alt efter karakteren af forholdet. Det skal alene ske i det omfang, det nødvendigvis skal oplyses, men omvendt også skal have den nødvendige konkrete karakter i forhold til skyldners virksomhed.
(...)
...ændrer sig efter tidspunktet for afgivelse af meddelelsen ifølge KL § 11 b, stk. 2, nr. 3, vil det ikke i sig selv bringe rekonstruktionsbehandlingen til ophør. Der må i disse situationer gives en nærmere supplerende redegørelse fra rekonstruktøren og tillidsmand om det fortsatte grundlag for udsigt til en positiv gennemførelse af en rekonstruktion.
Når rekonstruktøren har givet meddelelse til alle kendte fordringshavere og andre relevante indenfor en uge efter indledning af rekonstruktionsbehandling ifølge KL § 11 b, skal der i perioden inden »4-ugersmødet« udsendes yderligere information fra rekonstruktøren til skifteretten og de kendte fordringshavere, jf. KL § 11 c.
(...)
- Side 275 -
...at det er fordringshaverne, der skal stemme om vedtagelse af planen.3232. Der er ikke tilknyttet nogen retsvirkning til, at rekonstruktøren overskrider fristen, jf. KL § 11 c, men skifteretten vil efter omstændighederne kunne afsætte rekonstruktøren, jf. KL § 11 g samt L 199 (2009/2010), bemærkninger til § 11 c, hvilket netop skete i U 2016.2013 V.
(...)
...afstemning til forslag til rekonstruktion. Dette da afstemningsreglerne i KL § 11 e, stk. 2, for rekonstruktionsplan og KL § 13 d, for rekonstruktionsforslag er forskellige, jf. nærmere kapitel 14 om afstemning. I praksis ses dog ofte, at afstemning sker samlet i det hele efter KL § 13 d efter reglerne for afstemning til et rekonstruktionsforslag.
- Side 279 -
...inden fire uger efter det først berammede skifteretsmøde ifølge KL § 11 a, stk. 2, jf. KL § 11 e. Skifteretten skal dog ikke bringe en ny meddelelse i Statstidende, ligesom der ikke sker ny registrering i Erhvervsstyrelsens it-system efter KL § 11 b, hvis skyldner er en sammenslutning, der er registreret i styrelsen ifølge KL § 11 b, stk. 1, 2. pkt.
- Side 281 -
...om balance med oversigt over aktiver og passiver for skyldner, da disse oplysninger også omfattes af KL § 11 f.4343. Jf. L 199 (2009/2010), bemærkninger til § 11 f. Der kan med fordel tages udgangspunkt i den opstilling og præsentation, som tidligere er udsendt til fordringshaverne efter henholdsvis KL § 11 b, stk. 2, samt KL § 11 c, stk. 2, nr. 2.