- Side 191 -
Tilsvarende kan konkurrencebegrænsende aftaler ligesom i EU-systemet efter de danske regler i konkurrencelovens § 8 fritages individuelt, nedenfor under 3, eller efter en af gruppefritagelserne, nedenfor under 5, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
(...)
- Side 192 -
...3 omtales den individuelle dispensationsmulighed efter konkurrencelovens § 8, under 4 omtales den i dansk ret bevarede adgang til negativattester, og under 5 omtales det i praksis meget vigtige gruppefritagelsessystem. Endelig under 6 nævnes forskellige aftaletyper. Ugyldighedsspørgsmålet er omtalt nedenfor i G.4.e i forbindelse med sanktionslæren.
- Side 195 -
...står man her over for samme fortolkningsfigur som i EU-konkurrenceretten, jf. ovenfor i kapitel III om forholdet mellem artikel TEUF 101(1) og 101(3). Heraf følger, at der findes mange aftaler mv., der er af stor betydning for samhandelen, men som dog ikke skal henføres under konkurrencelovens § 6, se nærmere om grænsedragningen nedenfor i kapitel V.
- Side 200 -
...over det rent nationale danske, skal behandles efter EU-reglerne og dermed princippet om, at virksomhederne selv skal vurdere, om deres aftaler opfylder betingelserne for fritagelse. Det er kun i de rent nationale situationer, at virksomhederne vil have et retskrav på, at konkurrencemyndighederne behandler deres anmeldelse om individuel fritagelse.
(...)
...Konkurrencestyrelsen. Meddeles der fritagelse, skal fritagelsen angive det tidsrum, for hvilket den gælder, og den kan tidligst få virkning fra anmeldelsestidspunktet, jf. konkurrencelovens § 8, stk. 3. Der kan fastsættes vilkår. Fritagelsen kan forlænges, jf. stk. 4, og den kan ændres eller tilbagekaldes i overensstemmelse med de nærmere regler i stk. 6.
(...)
- Side 201 -
...konkurrencelovens § 6 fra det tidspunkt, hvor aftalen er anmeldt og indtil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har meddelt sin afgørelse, se nærmere konkurrencelovens § 23, stk. 5. Gyldighedsspørgsmålet skal derimod afgøres efter konkurrencelovens § 6, stk. 5, hvoraf følger, at anmeldelsen ikke i sig selv skaber gyldighed. Det gør først den meddelte dispensation.
...samhandlen mellem medlemsstaterne, men bortset herfra er der tale om en videreførelse af den hidtidige ordning, der korresponderede med EU-Kommissionens adgang til at udstede negativattester i henhold til rådsforordning 17/62. De EU-retlige negativattester blev afskaffet med fjernelsen af anmeldelsesinstituttet i forbindelse med rådsforordning 1/2003.
(...)
- Side 202 -
Ansøgning om negativattest er ikke automatisk tillige en ansøgning om fritagelse i henhold til konkurrencelovens § 8, og styrelsen kan ikke af sig selv undersøge, om betingelserne for en fritagelse er til stede.
For dansk rets vedkommende gælder, at erhvervsministeren med hjemmel i konkurrencelovens § 10 kan fastsætte nationale regler om fritagelse fra forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1, for grupper af aftaler, vedtagelser og samordnet praksis, som opfylder betingelserne i konkurrencelovens § 8, stk. 1.
- Side 210 -
...effektivitetsfordele. Kommissionens artikel 102-meddelelse omtaler objektiv nødvendighed og effektivitetsgevinster svarende til de fra TEUF artikel 101 kendte, se hertil meddelelsens pkt. 28 ff., men ikke meeting competition, jf. nærmere redegørelsen ovenfor i kapitel III.D.3 samt Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 664 og 667 ff.
- Side 222 -
...afvisning kan ske på et hvilket som helst tidspunkt i sagsbehandlingen, herunder af ressourcemæssige årsager, og indstilles en sag, afstår styrelsen således fra at træffe materiel afgørelse i sagen. Anderledes ved anmeldelse af en aftale fra aftaleparterne, f.eks. med henblik på fritagelse efter konkurrencelovens § 8, hvor myndigheder ikke kan undslå
(...)
- Side 223 -
...såvel styrelsen som rådet har anvendt bestemmelsen i en række sager. Denne praksis er tiltrådt af Konkurrenceankenævnet i flere sager, bl.a. Ankenævnets kendelse af 20. februar 2003 i MetroXPress og kendelse af 19. januar 2004 i NOE Energi, og ligger nu helt fast. Se om praksis Pinborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven med kommentarer, p. 1204 ff.
(...)
- Side 226 -
...med vurderingen af offentlig støtte, jf. ovenfor under E om offentlig støtte, og sidst og mest relevant i praksis foretages fusionskontrollen efter anmeldelse, jf. herom ovenfor under F. I alle tilfælde gælder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan undlade at behandle anmeldelser, såfremt forholdet kan påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne.
- Side 235 -
...sagsbehandlingen, men også andre former for processuelle beslutninger, ikke kan påklages. Det kan f.eks. være beslutninger om at undlade at behandle anmeldelser eller forespørgsler efter konkurrencelovens § 8, stk. 5, og § 9, stk. 2, om fritagelse/negativattest, hvor undladelsen af at behandle spørgsmålet skyldes, at det anmeldte forhold mærkbart vil kunne på-
- Side 255 -
...(bagatelgrænserne), er fritaget efter konkurrencelovens § 8 (individuel dispensation) eller konkurrencelovens § 10 (nationale gruppefritagelser) eller er omfattet af en erklæring efter konkurrencelovens § 9 (negativattest). Lovreglen nævner ikke EU-fritagelserne, men hvis et forhold er fritaget efter EU-reglerne, udelukker dette selvsagt også ugyldighedsfunktionen.