- Side 428 -
...regler om disse (§ 10). Hvad enten fritagelse støttes på den ene eller den anden ordning, adskiller fritagelse sig principielt fra undtagelserne i § 7, stk. 1 (bagatelgrænserne) derved, at aftaler, der kan fritages, som udgangspunkt er forbudt. Som det fremgik af forrige afsnit, er aftaler, der opfylder betingelserne i § 7, derimod uden videre tilladt.
- Side 431 -
...101(3). I et forbudsbaseret konkurrenceretssystem er ordninger af denne art naturligvis ikke blot i høj grad ressourcebesparende for konkurrencemyndighederne, men rummer gennem den automatiske fritagelse på grundlag af en række på forhånd specificerede betingelser principielt også indlysende tids- og retssikkerhedsmæssige fordele for virksomhederne.
- Side 443 -
...forbuddet, hvis begrænsningerne har overvejende positive virkninger af nærmere angiven art svarende til konkurrencelovens § 8, stk. 1, se hertil Kommissionens meddelelse af 27. april 2004 (C 101/97) om retningslinjer for anvendelsen af art. 101(3). Fritagelsen kan foreligge individuelt eller som gruppefritagelse, sml. konkurrencelovens §§ 8 og 10.
(...)
- Side 444 -
...at rejse konkrete sager eller fra at gå ind i en konkret sag med fællesskabsaspekter, som verserer ved nationale myndigheder (som i så fald må træde tilbage, jf. herved også konkurrencelovens §§ 8, stk. 5, 10 a, stk. 5, 11, stk. 7, og 12, stk. 5). Den har tillige væsentlige koordinerende funktioner. For så vidt angår sager ved nationale domstole –