- Side 244 -
...ikke bør bedømmes isoleret herfra eller i øvrigt er uegnet til at påvirke konkurrencen grundet dens indhold eller parternes markedsstyrke.4 Kan opnå fritagelse, jf. konkurrencelovens §§ 7, 8 eller 10 samt Artikel 101 (3), hvilket ud over forfølgelsen af et legitimt formål er en konkret vurdering af fordele og ulemper samt proportionaliteten heraf.
- Side 267 -
...formålsovertrædelser, og antallet af påvirket er også irrelevant.121121. Jf. sag C-114 – ING Pensii, præmis 54. Endelig er det ikke et krav, at aftalepartnerne har implementeret deres forståelse og derved givet denne effekt.122122. Jf. COMP/36.545/F – Aminosyrer, pkt. 376, samt Lely’s koordinering af priser og markeder, Konkurrencerådet, 22. juni 2014, pkt. 367.
- Side 275 -
Mens kravet om kvantitativt mærkbart fra starten blev omsat til dansk praksis via konkurrencelovens § 7, blev kvalitativt mærkbart med en vis forsinkelse overført til dansk praksis via Konkurrenceankenævnets kendelser fra 1998 og 2001.
- Side 278 -
...jf. konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Jf. ovenstående EU-praksis er dette dog en misforståelse. Bagatelagtige aftaler begrænser som udgangspunkt ikke konkurrencen, hvorfor de slet ikke rammes af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Dansk praksis om konkurrencelovens § 7 er dog af fremstillingsmæssige grunde sammenfattet i afsnit 4 om fritagelse.
- Side 284 -
Konkurrencelovens §§ 7, 8 og 10 åbner for forskellige former for fritagelse. Nedenfor behandles de generelle fritagelser i §§ 7 (bagatelagtig) og 8 (individuel fritagelse), mens § 10 (gruppefritagelse) behandles i de senere kapitler.
...at påvirke konkurrencen. De kan herefter anses som fritaget for forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1, forudsat at der i øvrigt foreligger en konkurrencebegrænsning. Jf. ovenfor afsnit 3.1 bør dette ikke tages for givet. Nedenfor behandles konkurrencelovens § 7 dog alligevel som en fritagelse for forbuddet i konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.
Betingelserne for fritagelse, jf. konkurrencelovens § 7, er oplistet direkte heri og indrømmer fritagelse, såfremt:
(...)
- Side 285 -
...også gælder, selvom virksomhedernes samlede markedsandele overskrider de nævnte grænser i 2 på hinanden følgende kalenderår.209209. Jf. konkurrencelovens § 7, stk. 6, kan nærmere regler om beregning af omsætning og mindre overskridelse vedtages, hvilket bl.a. er udmøntet i bkg. nr. 808 af 14. august 2009 om beregning af omsætning i konkurrenceloven.
(...)
...Jf. FT 1996-97, tillæg A s. 3661, er bestemmelsen rettet mod omgåelsestilfælde, hvor en landsdækkende aftale opdeles i lokaleaftaler. Jf. sag T-65/98 – Van den Bergh Foods, præmis 83, kan den dog formentlig også anvendes uafhængigt af omgåelsestilfælde. I sagen skabte den samlede effekt af flere uafhængige eksklusivaftaler en konkurrencebegrænsning.
...ovenfor, ofte ikke er tilfældet, vedrører denne praksis retsstillingen inden lovændringen i 2018.213213. Lov nr. 1545 af 19. december 2017 om ændring af konkurrenceloven samt 2017/1 LSF 6 om ændring af konkurrenceloven, pp. 14-16. Ved denne blev konkurrencelovens § 7 tilpasset EU-bagatelmeddelelsen, hvilket bl.a. omfattede klar bestemmelse om, at formåls-
(...)
- Side 286 -
...jf. konkurrencelovens § 7. Ældre praksis havde ofte behandlet dette spørgsmål og tilknyttet afgrænsningsproblemer.214214. Der synes, jf. Danske kroer og hoteller, Konkurrencerådet, 21. december 2005, pkt. 177-183, på et tidspunkt at have eksisteret en opfattelse af, at også formålsovertrædelser, fx horisontale prisaftaler, kunne være bagatelagtige.