Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 7

- Side 244 -

...ikke bør bedømmes isoleret herfra eller i øvrigt er uegnet til at påvirke konkurrencen grundet dens indhold eller parternes markedsstyrke.4 Kan opnå fritagelse, jf. konkurrencelovens §§ 7, 8 eller 10 samt Artikel 101 (3), hvilket ud over forfølgelsen af et legitimt formål er en konkret vurdering af fordele og ulemper samt proportionaliteten heraf.

Læs på Jurabibliotek



Ej krav om at fastlægge markedet eller vurdere mærkbarhed

- Side 267 -

...formålsovertrædelser, og antallet af påvirket er også irrelevant.121121. Jf. sag C-114 – ING Pensii, præmis 54. Endelig er det ikke et krav, at aftalepartnerne har implementeret deres forståelse og derved givet denne effekt.122122. Jf. COMP/36.545/F – Aminosyrer, pkt. 376, samt Lely’s koordinering af priser og markeder, Konkurrencerådet, 22. juni 2014, pkt. 367.

Læs på Jurabibliotek



Kvalitativt mærkbar

- Side 275 -

Mens kravet om kvantitativt mærkbart fra starten blev omsat til dansk praksis via konkurrencelovens § 7, blev kvalitativt mærkbart med en vis forsinkelse overført til dansk praksis via Konkurrenceankenævnets kendelser fra 1998 og 2001.

Læs på Jurabibliotek



Kvantitativ mærkbar (bagatelagtig)

- Side 278 -

...jf. konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Jf. ovenstående EU-praksis er dette dog en misforståelse. Bagatelagtige aftaler begrænser som udgangspunkt ikke konkurrencen, hvorfor de slet ikke rammes af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Dansk praksis om konkurrencelovens § 7 er dog af fremstillingsmæssige grunde sammenfattet i afsnit 4 om fritagelse.

Læs på Jurabibliotek



Fritagelse

- Side 284 -

Konkurrencelovens §§ 7, 8 og 10 åbner for forskellige former for fritagelse. Nedenfor behandles de generelle fritagelser i §§ 7 (bagatelagtig) og 8 (individuel fritagelse), mens § 10 (gruppefritagelse) behandles i de senere kapitler.

Læs på Jurabibliotek


Bagatelagtig

...at påvirke konkurrencen. De kan herefter anses som fritaget for forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1, forudsat at der i øvrigt foreligger en konkurrencebegrænsning. Jf. ovenfor afsnit 3.1 bør dette ikke tages for givet. Nedenfor behandles konkurrencelovens § 7 dog alligevel som en fritagelse for forbuddet i konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.

Læs på Jurabibliotek


Betingelserne fremgår af loven

Betingelserne for fritagelse, jf. konkurrencelovens § 7, er oplistet direkte heri og indrømmer fritagelse, såfremt:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 285 -

...også gælder, selvom virksomhedernes samlede markedsandele overskrider de nævnte grænser i 2 på hinanden følgende kalenderår.209209. Jf. konkurrencelovens § 7, stk. 6, kan nærmere regler om beregning af omsætning og mindre overskridelse vedtages, hvilket bl.a. er udmøntet i bkg. nr. 808 af 14. august 2009 om beregning af omsætning i konkurrenceloven.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Jf. FT 1996-97, tillæg A s. 3661, er bestemmelsen rettet mod omgåelsestilfælde, hvor en landsdækkende aftale opdeles i lokaleaftaler. Jf. sag T-65/98 – Van den Bergh Foods, præmis 83, kan den dog formentlig også anvendes uafhængigt af omgåelsestilfælde. I sagen skabte den samlede effekt af flere uafhængige eksklusivaftaler en konkurrencebegrænsning.

Læs på Jurabibliotek


Dansk praksis om bagatelagtighed

...ovenfor, ofte ikke er tilfældet, vedrører denne praksis retsstillingen inden lovændringen i 2018.213213. Lov nr. 1545 af 19. december 2017 om ændring af konkurrenceloven samt 2017/1 LSF 6 om ændring af konkurrenceloven, pp. 14-16. Ved denne blev konkurrencelovens § 7 tilpasset EU-bagatelmeddelelsen, hvilket bl.a. omfattede klar bestemmelse om, at formåls-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 286 -

...jf. konkurrencelovens § 7. Ældre praksis havde ofte behandlet dette spørgsmål og tilknyttet afgrænsningsproblemer.214214. Der synes, jf. Danske kroer og hoteller, Konkurrencerådet, 21. december 2005, pkt. 177-183, på et tidspunkt at have eksisteret en opfattelse af, at også formålsovertrædelser, fx horisontale prisaftaler, kunne være bagatelagtige.

Læs på Jurabibliotek