- Side 390 -
...fra restaurationsbranchen i august 1999898898. Kendelse af 3. august 1999: Restaurations- og Bryggeriarbejder Forbundet (RBF) ctr. Konkurrencerådet. vedrørende en kollektiv aftale, der regulerede arbejdsgiverens rekruttering ved at foreskrive, at anvisning af tjener-løsarbejdere skulle foregå gennem det stedlige offentlige arbejdsformidlingskontor.
(...)
...indbragt overenskomsten for Konkurrencerådet, der anså bestemmelsen for omfattet af og forbudt efter konkurrenceloven, og påbød overenskomstparterne at ophæve den. Konkurrencerådet anlagde en meget snæver fortolkning af undtagelsesbestemmelsen i konkurrencelovens § 3, idet man bl.a. udtalte:899899. Findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
(...)
- Side 391 -
...aftaleregulering af HORESTAs medlemsvirksomheders adgang til arbejdskraftsøgning mv. ikke indebærer varetagelse af sådanne erhvervsinteresser, som konkurrenceloven angår, men må anses for at angå løn- og arbejdsforhold omfattet af konkurrencelovens § 3, 1. pkt. Den påklagede afgørelse savner herefter hjemmel og vil derfor være at ophæve som påstået af klager.
(...)
...almindeligt herreskrædderi – aflønnet form for skrædderi fandt Højesteret, at bestemmelsen gik udover undtagelsen for løn- og arbejdsforhold900900. I den daværende monopollovs § 2, stk. 2, der svarer til konkurrencelovens § 3. og at parterne i den kollektive overenskomst havde varetaget sådanne erhvervsinteresser, at konkurrenceloven fandt anvendelse.
(...)
Konkurrenceankenævnet har også i en kendelse af 10. marts 1997 vedrørende en konflikt i Nyhavn901901. Findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside. fortolket konkurrencelovens § 3.
(...)
...vedrørende nogle chauffører i henhold til en kollektiv overenskomst mellem Chaufførernes Fagforening, København, og Storkøbenhavns Taxivognmænds Arbejdsgiversammenslutning. Vognmanden påstod frifindelse, bl.a. med den begrundelse, at den kollektive aftales bestemmelser om pension stred mod de fællesskabsretlige konkurrenceregler og konkurrencelovens § 3.