- Side 201 -
...konkurrencelovens § 6 fra det tidspunkt, hvor aftalen er anmeldt og indtil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har meddelt sin afgørelse, se nærmere konkurrencelovens § 23, stk. 5. Gyldighedsspørgsmålet skal derimod afgøres efter konkurrencelovens § 6, stk. 5, hvoraf følger, at anmeldelsen ikke i sig selv skaber gyldighed. Det gør først den meddelte dispensation.
- Side 244 -
...konkurrenceret. Efter implementeringen af ECN+ er sanktionssystemet ændret afgørende på flere punkter. Sanktionssystemet er nu todelt, således at der nu fremover i forhold til virksomheder, virksomhedssammenslutninger eller enhver anden juridisk person er tale om civile bøder, mens sanktionerne i forhold til fysiske personer fortsat er strafferetlige.
(...)
...behandling af sager om pålæggelse af civile bøder. Sanktionen over for en fysisk person, der har medvirket til, at en virksomhed mv. har indgået en kartelaftale, er ligeledes bøde, men straffen kan stige til fængsel i indtil 1 år og 6 måneder, såfremt personen har medvirket til, at der er indgået en kartelaftale, jf. nærmere § 23, stk. 4, og lige nedenfor.
(...)
De forhold, der kan udløse en civil bøde, er oplistet i § 23, stk. 1 og 2. Der er først og fremmest tale om overtrædelse af de to grundlæggende forbud i konkurrencelovens §§ 6 og 11, men også i en række andre situationer kan der blive tale om en civil bøde. Bestemmelsen i konkurrencelovens § 23, stk. 1,
(...)
- Side 246 -
Herudover gælder det efter konkurrencelovens § 23, stk. 2, at en virksomhed, en virksomhedssammenslutning eller enhver anden juridisk person kan pålægges en civil bøde, hvis den forsætligt eller groft uagtsomt:
(...)
...fortiet forhold af betydning, jf. nærmere opregningen i § 23, stk. 6. Ansvaret efter § 23, stk. 4, for fysiske personer er et medvirkensansvar, og det kan derfor ikke pålægges, førend det primære ansvar, som er virksomhedens, er fastslået ved en civil bøde, hvilket altså sker ved en anden afgørelse. Straffen for fysiske personer kan i øvrigt stige til