Bemærk, at § 18 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 18, om det har en betydning.
- Side 849 -
...anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Se i øvrigt FT 2006-07, tillæg A s. 7147-7150 for en relatering af bestemmelserne til konkurrenceloven. udelukke anvendelsen af administrative tvangsindgreb, fx fremsendelse af spørgsmål eller gennemførelse af kontrolundersøgelser, jf. konkurrencelovens §§ 17 og 18, og reelt diktere anmeldelse til politiet.
- Side 851 -
...ved fysisk inspektion, uanset at fx proportionalitetsbetragtninger normalt ville rangordne disse. Derudover kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a pålægge dominerende virksomheder at udarbejde og indsende deres generelle samhandelsbetingelser med henblik på vurdering. Nedenfor behandles disse tre instrumenter nærmere.
- Side 852 -
...tavshedspligt må afgøres konkret, da disse normalt ikke kan pålægges at afgive forklaring om rådgivningen til klienter. Alligevel blev en advokat afhørt, og mails fra denne fremlagt, i Glostrups Rets dom af 21. april 2017 i sag 15-2543/2016 – Anklagemyndigheden mod Metro Cash & Carry Danmark, der specifikt vedrørte en overtrædelse af konkurrenceloven. samt
- Side 853 -
Det følger af konkurrencelovens § 18, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre kontrolundersøgelser, dvs. fysiske inspektioner, af lokaler og transportmidler, herunder gøre sig bekendt med og tage kopier af materialer, uanset hvilket medium de er lagret på. Endvidere kan der kræves
(...)
- Side 854 -
...delvis drives fra hjemmet.37173717. Der er ikke kendt praksis herom, og det er uklart hvor stort problemet reelt er. Virksomheden, der er genstand for en kontrolundersøgelse efter konkurrencelovens § 18, kan dog, jf. konkurrencelovens § 17, pålægges at fremskaffe sådanne dokumenter, forudsat Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan identificere dem.
...er formentlig opfyldt, hvis det skønnes, at relevante dokumenter og oplysninger kan findes hos virksomheden, og der i øvrigt er grundlag for at åbne en konkurrenceundersøgelse, jf. ovenfor afsnit 2. b Der skal indhentes en retskendelse, jf. konkurrencelovens § 18, stk. 3, og nærmere nedenfor afsnit 3.2.7, der åbner for tvangsindgreb hos den enkel-
- Side 856 -
...3.37293729. 40-dagesfristen fremgår ikke af loven, der alene dikterer, at kopi af indsamlet data skal udleveres. Jf. forarbejderne skal data slettes efter de 40 dage, medmindre fristen forlænges jf. § 18, stk. 7, eller sagen videreføres af styrelsen eller politiet. Se FT 2006-07, tillæg A s. 4984. I overensstemmelse hermed har kontrolundersøgelser
(...)
- Side 857 -
...dage vende tilbage til de spejlede data og søge efter (nye) beviser og indicier, hvilket repræsenterer en markant udvidelse. Eneste krav er, at de spejlede data, jf. konkurrencelovens § 18, stk. 4, skal være sikret mod læsning og kun kan låses op under overværelse af en virksomhedsrepræsentant, samt at der alene søges efter beviser jf. retskendelsen.
(...)
...henføres under journalisternes kildebeskyttelse.37313731. Jf. FT 2006-07, tillæg A s. 4984. Såfremt der sker spejling af en hel virksomheds data, kan dette omfatte beskyttede oplysninger, og forudsat at dette overhovedet er lovligt, må Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen være afskåret fra at læse disse. Det er dog uklart, hvordan dette i praksis håndteres.
(...)
Selvom forskydningen over mod spejling må antages at være forudsat i udformningen af konkurrencelovens § 18, er det tvivlsomt, om de praktiske
- Side 858 -
...bestemmelse i konkurrencelovens § 18, stk. 2, om kontrolundersøgelse hos ekstern databehandler, jf. nedenfor, indikerer dog en vis usikkerhed om rækkevidden heraf. I modsat fald ville bestemmelsen i princippet være overflødig, hvorfor den reelle adgang til at rette kontrolundersøgelsen mod tredjepart formentlig er mere begrænset, end ordlyden indikerer.
(...)
...samling, tillæg A s. 4451. men tager ikke stilling til, om det skal være en ny retskendelse, der specifikt omtaler databehandleren. Da bestemmelsen dog er subsidiær og altså først kan anvendes, efter at »hovedkontrolundersøgelsen« har vist sig utilstrækkelig, virker det mest korrekt at fordre ny retskendelse, der specifikt omtaler databehandleren.
...samme dag, eller det ikke er muligt at tage kopier, og forholdene i øvrigt skyldes virksomheden. Forarbejderne37333733. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A s. 1654. henviser til, at dokumenterne findes sent under en kontrolundersøgelse, at der er problemer med kopimaskinerne, eller at der ikke kan opnås adgang til en computer pga. manglende passwords.
(...)
...6, ske midlertidig beslaglæggelse med henblik på kopiering hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Som eksempler, der kan begrunde midlertidig beslaglæggelse, nævner forarbejderne37343734. FT 2001-02, 2. samling, tillæg A s. 4436-4461 manglende adgang til computere, fx pga. manglende passwords, eller såfremt data er slettet og skal gendannes. Forar-
(...)
- Side 859 -
...genstand for forholdsvis korte tidsfrister. Jf. konkurrencelovens § 18, stk. 7, kan der i særlige tilfælde ske forlængelse. Forarbejderne37363736. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A s. 1654. lægger op til, at dette kan være relevant, såfremt tekniske forhold gør sig gældende eller mængden af data er meget betydelig.37373737. FT 2006-07, tillæg A s. 4984.
...kontrolundersøgelser, men disse blev i 2005 indarbejdet direkte i § 18.37383738. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A s. 1655. Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen yder bistand til andre landes konkurrencemyndigheder, udstedes der en bemyndigelse til denne, der herefter fremlægges for en kompetent dansk ret. Denne foretager herefter en prøvelse, jf. ovenfor.
(...)
...har dog beføjelse til at inspicere private hjem samt pålægge tvangsbøder for manglende samarbejde. Endvidere skal indsigelser anlægges ved EU-Domstolene og ikke de danske.37413741. Disse kan dog behandle formalitetsindsigelser, jf. fx Højesterets kendelse af 28. marts 2003 i sag 156/2002 – Trioplast mod Konkurrencestyrelsen, gengivet i U 2003.1328 H.
- Side 860 -
...EMRK-regulering af spørgsmålet, i hvilken forbindelse en række problematiske danske sager nævnes. Endelig må både beslutning og retskendelse forholdsvis præcist identificere de omfattede virksomheder, herunder koncernforbundne selskaber. Derimod synes det ikke påkrævet, at fx virksomhedens adresse er entydigt angivet heri, blot denne klart kan identificeres.
- Side 861 -
...konkurrencelovens § 18, stk. 8, kan bistand til gennemtvingelse af kontrolundersøgelse hentes hos politiet, hvilket i praksis betyder, at kontrolundersøgelsen fysisk kan gennemtvinges, såfremt en virksomhed værgre sig over for dette. Ud over adgang til lokaler kan tvang ved politiet være relevant, såfremt ansatte fx nægter at vise indholdet af tasker og lommer
- Side 864 -
...18, stk. 5. Egentlig fysisk forhindring af en kontrolundersøgelse, eller nægtelse af at fremvise indhold af lommer og tasker kan dog medføre straf efter straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre udførelsen af offentligt hverv og opgave. Muligvis kan visse former for manglende besvarelse af spørgsmål sidestilles med afgivelse af urigtige oplysninger.
- Side 865 -
...nedenfor. Begrebsmæssigt må den derfor udsondres fra den indledende fase, og det antages da også, at stand-still-fasen kan køre parallelt med analysefasen,37613761. Jf. Vejledning om kontrolundersøgelser, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, p. 17. i takt med at dokumenter indsamlet under en kontrolundersøgelse frigives til brug for analyserne.