Bemærk, at § 16a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 16a, om det har en betydning.
- Side 883 -
...Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilkendegiver, at den ser en (mulig) overtrædelse af konkurrenceloven, men ikke ønsker at prioritere sagen og derfor i princippet har fravalgt at identificere en formel overtrædelse.5 Lukning med identifikation af konkurrenceovertrædelse og påbud, jf. konkurrencelovens § 16 om at indstille eller iværksætte bestemte tiltag.
- Side 888 -
...16 a, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan indstille behandlingen af en problemstilling, såfremt parterne afgiver tilsagn, der imødekommer identificerede betænkeligheder. Selvom det ikke er et formelt krav, indikerer referencen til identificerede betænkeligheder, at sagen skal være tilstrækkeligt oplyst, men omvendt heller ikke så modent, at et
(...)
- Side 889 -
...vil repræsentere et betydeligt ressourceforbrug. Derudover må der i dansk ret, modsat EU-ret,38473847. For nærmere om EU-Kommissionens adgang til at lukke sager via tilsagn se Jonathan Faull & Ali Nikpay, The EC Law of Competition, 3rd edition, Oxford 2014, pp. 128-136. forudsættes en grad af parallelitet mellem de enkelte konkurrenceproblemer og
(...)
- Side 890 -
...baggrund heraf, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udstede påbud, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 2, som er nødvendige for at sikre en rettidig og korrekt opfyldelse heraf. Manglende overholdelse, både af tilsagnet og senere påbud, kan medføre straf, jf. § 23, stk. 1, nr. 10 og 11, samt ophævelse af tilsagn og genåbning af sagen, jf. nedenfor.
...dom af 3. juni 2014 i sag 351/2012 – Konkurrencerådet mod Nykredit i forhold til tilsagn afgivet i en fusionssag. Her fastslog Højesteret, at et selskab ikke ensidigt kunne frigøre sig fra et tilsagn, idet Højesteret bl.a. lagde vægt på, at tilsagnene var formuleret af virksomhederne mhp. at opnå godkendelse af en fusion. men må anmode om en ændring.
(...)
Såfremt en virksomhed forsøger at frigøre sig fra et tilsagn uden tilladelse, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udstede påbud, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 2. Alternativt, hvilket dog ikke er nærmere reguleret, at sagen genoptages. Påbud, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 2, synes derfor
(...)
- Side 891 -
...og angiver tre tilfælde omfattende i) ændring af de faktiske forhold på et for afgørelsen væsentligt punkt, ii) overtrædelse af tilsagnene, eller at iii) afgørelsen er truffet på baggrund af urigtige eller vildledende oplysninger fra deltagerne i aftalen. Der er enkelte sager, der kan kaste lys over rækkevidden af konkurrencelovens § 16 a, stk. 3.
(...)
...en række klagere, at tilsagnene ikke i praksis blev overholdt, og konkurrencelovens § 11 var overtrådt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ønskede derfor at få præciseret de oprindelige tilsagn, hvilket virksomhederne accepterede. Sagen blev herefter lukket efter konkurrencelovens § 16 a, og der blev ikke taget stilling til klagernes anbringender.
(...)
Ingen af sagerne vedrørte konkurrencelovens § 16 a, stk. 3. Elsam I er ældre end bestemmelsen og Berlingske media a/s’ og JP/Politikens hus a/s’ adfærd på markedet for nyhedsartikler mv. en opfølgning på en fusionssag og fusionstilsagn. Det er derfor uklart, hvor meget der reelt kan udledes herfra, her-
(...)
- Side 892 -
...være afskåret fra at pådømme adfærd dækket af tilsagn. Sø- og Handelsrettens betragtninger i Elsam III virker dog velovervejede, hvorfor tilsagn næppe suspenderer forpligtelser efter konkurrenceloven og Artikel 101 og 102, men eventuelt kan udelukke straf samt binde Konkurrencerådet, indtil tilsagnet er opsagt, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 3.
- Side 897 -
...tiltale. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan så i stedet ønske at forfølge sagen administrativt,38763876. Se fx Konkurrencebegrænsende vedtagelse i Team DS-kæden, Konkurrencerådet 1. december 2017, pkt. 160-168 samt Informationsudveksling i brancheforeningen Dansk Skovforenings Handelsudvalg, Konkurrencerådet 25. november 2009, pkt. 22-23. hvilket er