Bemærk, at § 13 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 13, om det har en betydning.
- Side 844 -
...i alle konkurrencesager,4 træffe afgørelse i konkurrencesager, der ikke er af principiel eller særlig stor betydning, og i sager, som Konkurrencerådet har delegeret til styrelsen,5 udarbejde udkast til afgørelse i sager for Konkurrencerådet,6 offentliggøre afgørelser mv. i henhold til konkurrencelovens § 13,7 udføre Konkurrencerådets beslutninger,
- Side 848 -
...Forbrugerstyrelsen udarbejdet brede analyser, fx i de årlige konkurrenceredegørelser. Det væsentligste element i 2014-ændringen er derfor, at ministeren ikke kan give instrukser i forhold til analyser iværksat på initiativ af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, samt at analysen skal godkendes af Konkurrencerådet, jf. konkurrencelovens § 15, stk. 3.
- Side 863 -
...er indsendte samhandelsbetingelser at betragte som drifts- og forretningshemmelighed af væsentlig økonomisk betydning for virksomheden. Som konsekvens heraf kan de ikke offentliggøres, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 4, og omtalen må begrænses til, at der er udstedt påbud efter konkurrencelovens § 10 a, stk. 1, samt enkelte helt overordede forhold.
- Side 871 -
Det følger af konkurrencelovens § 13, stk. 1, at offentlighedsloven som udgangspunkt ikke gælder for konkurrenceområdet, hvorfor aktindsigt i princippet er begrænset til partsaktindsigt. Det følger dog af andre bestemmelser,
- Side 876 -
...stk. 1, gælder offentlighedsloven38063806. Lov nr. 606 af 12, juni 2013 om offentlighed i forvaltningen. ikke for sager og undersøgelser efter konkurrenceloven bortset fra forskrifter udstedt, jf. lovens bemyndigelsesbestemmelser, samt i forhold til egen access. Selvom aktindsigt derved er begrænset til parter, kan andre dog opnå en begrænset indsigt:
(...)
- Side 878 -
Både aktindsigt og udlevering af dokumenter skal ske med respekt for drifts- og erhvervshemmeligheder samt oplysninger om tekniske forhold, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 4, og offentlighedslovens § 8. Fraværet af partsstatus kan endvidere påvirke eventuelle afvejninger i retning af en mere begrænset udlevering af oplysninger og dokumenter.
(...)
...fx Konkurrenceankenævnets kendelse af 26. september 2018 i Falck A/S mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor ankenævnet stadfæstede aktindsigt til et muligt »offer«, jf. reglerne om egen acces i dokumenter indhentet under en kontrolundersøgelse. Dette skete dog, efter at egentlig sag var oprettet, og i første omgang alene i et enkelt dokument.
- Side 879 -
Ud over virksomheder, der direkte eller indirekte har interesse i en konkurrencesag, er offentligheden sikret indsigt i konkurrencearbejdet via offentliggørelse. Jf. konkurrencelovens § 13, stk. 2 og 3, skal der ske offentliggørelse af:
(...)
...offentlighedslovens § 8. Derudover er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forhold til offentliggørelse begrænset af sin forvaltningsretlige tavshedspligt.38183818. For nærmere om denne se fx Niels Fenger, Forvaltningsloven, DJØF 2013, pp. 673-735. Formentlig i forlængelse af det sidste er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i dag tilbageholdende med at kommentere
(...)
- Side 880 -
...13, stk. 4, og offentlighedslovens § 8 forudsætter en afvejning, herunder om offentliggørelse eller aktindsigt kan skade virksomheden. Dette accepteres normalt fsv. drifts- og erhvervshemmeligheder, omkostninger samt oplysninger om tekniske forhold. Praksis synes dog at have sympati for hemmeligholdelse i videre omfang, såfremt det vedrører inter-