- Side 157 -
...100, Vesterdorf og Uhd Nielsen 2009, s. 475 ff. samt Kasper Ullerup Bach: Konkurrencerådets kontrol med ulovlig EU-statsstøtte 2013. Der er mulighed for påbud, når støtten direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkurrencen og ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering.252252. Konkurrencelovens § 11 a, stk. 1 og 2.
(...)
Hvor reglerne om konkurrencebegrænsende aftaler, misbrug af dominerende stilling samt fusionskontrol alle er stærkt influeret af EU’s konkurrenceregler, er dette i mindre omfang tilfældet for reglerne om offentlig støtte. Der er dog flere forhold i konkurrencelovens § 11 a, som direkte kan sam-
- Side 158 -
...erhvervsvirksomhed 2005 og Revsbech: Kommunernes opgaver 2015. Efter disse regler var der allerede inden vedtagelsen af § 11 a i konkurrenceloven reelt et forbud mod konkurrenceforvridende støtte, og de nye bestemmelser kan således kun i begrænset omfang antages at have ændret retstilstanden.255255. Se også Caroline Heide-Jørgensen, UfR 2000B.490.
- Side 160 -
...en blåstempling findes i den særregulering, som fastsætter støtten. Endvidere, for det tredje, er der ingen anmeldelsespligt af offentlig støtte efter de danske regler, som det er tilfældet efter traktatens bestemmelser. Kun i de tilfælde, hvor man ønsker at opnå en »ikke-indgrebserklæring«, er der anmeldelsespligt. Herom, se nedenfor i afsnit 5.6.
- Side 161 -
...disse fordele skal kunne manifestere sig som en økonomisk fordel for den pågældende virksomhed. Dette medfører, at der skal være et vist element af ensidighed, dvs. der må ikke være tale om en ordning, hvor man har en balanceret udveksling af ydelser (eksempelvis produkter mod betaling), derimod skal der være tale om en vis skævhed i udvekslingen.
- Side 164 -
...have accepteret, at såfremt visse betingelser er opfyldt, er sådanne tilskud ikke at betragte som støtte. Dette fremgår af sag C-280/00, Altmark. Det må antages, at dette resultat også vil være gældende inden for dansk ret og ved anvendelsen af konkurrencelovens § 11 a dog tilpasset de særlige forhold, som gør sig gældende for den danske regulering.
- Side 165 -
...der er forskellig effekt af disse, og da de tjener til formål af varierende støtteværdighed.267267. Hvor de støtteværdige formål under EU's statsstøtteregler er opregnet i art. 107, stk. 2 og 3, fastslås støtteværdigheden efter konkurrencelovens § 11 a i særlovgivningen, som fastlægger, om det enkelte støtteformål er lovligt. Der kan eksempelvis son-
(...)
- Side 166 -
Efter konkurrencelovens § 11 a sondres der ikke udtrykkeligt mellem de forskellige typer af støtte. Sondringerne har dog den betydning, at vurderingen af, om der foreligger konkurrenceforvridende støtte, vil give forskelligt resultat alt efter støttetypen.
Der stilles ingen krav til, hvem der kan være støttemodtager, og dette kan være såvel private som offentlige virksomheder. Efter formuleringen skal støtten være givet til »erhvervsvirksomhed«. Dette begreb forstås efter konkurrencelovens § 11 a på samme måde som efter lovens § 2. Herom, se kapitel 1, afsnit 1.6.1.
- Side 167 -
...anvendelse af § 11 a på støtte, da støtten allerede er ulovlig. Ved støtte, som er konkurrenceforvridende, men som ikke er ulovlig efter anden lovgivning, kunne der være behov for anvendelsen af forbuddet i konkurrencelovens § 11 a, men bestemmelsen kan ikke anvendes her, da begge kriterier skal være opfyldt (både konkurrenceforvridende og ulovlig).
- Side 168 -
...Endelig blev det påpeget, at der i frit valg-reguleringen er mulighed for at indregne forventede effektiviseringer ved prisfastsættelsen. Konkurrencestyrelsen fandt, at dette udgjorde offentlig støtte, da den kommunale virksomhed får mulighed for at nedsætte prisen til et niveau, som i hvert fald ikke på kort sigt giver dækning for omkostningerne.
(...)
- Side 169 -
begunstigelse indebar støtte ved hjælp af offentlige midler omfattet af konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, idet den kommunale leverandørvirksomhed måtte anses for erhvervsvirksomhed i bestemmelsens forstand.
(...)
...Konkurrenceankenævnet ikke grund til at tilsidesætte, at Socialministeriet efter lov om social service har anset sig for kompetent til at træffe afgørelse efter § 11 a, stk. 3. Ankenævnet lægger herefter til grund, at der var tale om ulovlig støtte, og at betingelsen i konkurrencelovens § 11 a, stk. 2, nr. 2, for udstedelse af påbud hermed var opfyldt.
(...)
Med disse bemærkninger tiltrådte ankenævnet, at Morsø Kommune havde ydet konkurrenceforvridende støtte i strid med konkurrencelovens § 11 a.
- Side 172 -
...konkurrencelovens § 11 a, stk. 4, at påbud om tilbagebetaling af støtte kan rettes til private erhvervsvirksomheder, selvejende institutioner samt helt eller delvist offentligt ejede virksomheder, der drives i selskabsform. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at påbud efter stk. 1 om tilbagebetaling af støtte også kan rettes til nær-
- Side 174 -
Der er anmeldelsespligt for modtagelse af offentlig støtte efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 6. Bestemmelsen i § 11 a, stk. 6, modsvarer de ikke-indgrebserklæringer, som ses i lovens § 6, stk. 5, jf. § 9 og i § 11, stk. 5.
...skemaer (K 3 for myndighederne og K 4 for modtagere af støtte). Disse skemaer findes som bilag til bekendtgørelse nr. 467/2005. Udgangspunktet i forbindelse med anmeldelsen er, at skemaerne skal være fuldstændigt udfyldt, men Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan dog efter anmodning fritage herfra, hvis rådet finder, at bestemte oplysninger ikke er