Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 11

Opgaver henlagt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

- Side 845 -

...indstilling fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der endvidere træffer afgørelse om processuelle elementer, fx partshøring, aktindsigt samt lukning af sager efter konkurrencelovens § 15, stk. 1. Endvidere forestår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kontakten til EU, andre landes konkurrencemyndigheder samt betjeningen af departementet og ministeren.

Læs på Jurabibliotek



Genoptagelse af sager lukket uden formel konkurrenceafgørelse

- Side 850 -

...Konkurrencebegrænsende vedtagelse i Team DS-kæden, Konkurrencerådet 1. december 2017, pkt. 160-168 samt Informationsudveksling i brancheforeningen Dansk Skovforenings Handelsudvalg, Konkurrencerådet 25. november 2009, pkt. 22-23. Se også kapitel XXVII, afsnit 5.1. Om dette er korrekt, er uklart. Det er i hvert fald ikke hensigtsmæssigt og bør allerede derfor begrænses.

Læs på Jurabibliotek



Dominerende virksomheders samhandelsvilkår

- Side 862 -

...lovbemærkningerne,37503750. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A s. 1642. kan være opfyldt, når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har en ikke ugrundet klage, men ikke tilstrækkeligt grundlag for at identificere et misbrug, jf. konkurrencelovens § 11 og Artikel 102. Fx fordi prissætningen grundet rabatter og markedsføringstilskud i praksis er uoverskuelig.

Læs på Jurabibliotek



Påbud om at ændre, ophæve eller præcisere bestemmelser

- Side 863 -

...at afvigelser fra udarbejdede samhandelsbetingelser eller et påbud, jf. konkurrencelovens § 10 a, stk. 6, kan blive tillagt betydning i en misbrugssag. Endelig kan manglende opfyldelse eller efterlevelse af påbud straffes, jf. konkurrencelovens § 23, stk. 1, nr. 3, eventuelt medføre tvangsbøder jf. § 22, stk. 1, nr. 2, indtil der er sket opfyldelse.

Læs på Jurabibliotek


Bestemmelsens formål og rækkevidde er uklar

...konkurrencelovens § 11 og Artikel 102. Bestemmelsen er heller ikke egnet til at styrke kundernes forhandlingssituation, da der, jf. ovenfor, ikke kan ske offentliggørelse af samhandelsbetingelserne, eller reelt ske fravigelse herfra. Bestemmelsens væsentligste indhold er derfor, at dominerende virksomheder, der ikke har et sæt standardsamhandelsbetin-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 864 -

...ovenfor, må forudsættes opfyldt. Det er ikke nogen praksis, der nærmere kan belyse bestemmelsen. Jf. ovenstående synes den dog begrænset til at fungere som en form for mini-sanktion, når der mangler grundlag for indgreb efter konkurrencelovens § 11, fordi Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke kan løfte bevisbyrden for, at der foreligger et misbrug.

Læs på Jurabibliotek



Det konkurrenceretlige partsbegreb

- Side 869 -

...for et misbrug i strid med konkurrencelovens § 11 og havde klaget til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Denne ønskede dog ikke at prioritere sagen og mente heller ikke, at klager skulle tillægges partsstatus. Byretten tiltrådte dette, da klager hverken var direkte offer for adfærden eller i øvrigt havde en væsentlig individuel interesse i sagen.

Læs på Jurabibliotek



Midlertidigt påbud

- Side 881 -

...anvendelse efter langt mindre omfattende undersøgelser end ved en normal konkurrencesag. Endvidere skal der ikke38273827. 2012/LSF 41 om ændring af konkurrenceloven og straffeloven, p. 27. udstedes normal meddelelse om betænkeligheder eller klagepunktmeddelelse, men alene gennemføres en kortvarig høring over udkastet til afgørelse om midlertidigt påbud.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 882 -

...konkurrenceloven og straffeloven, p. 28. behøver der ikke at være identitet mellem det midlertidige og endelige påbud, og reelt forudsættes der slet ikke ultimativt identificeret nogen overtrædelse af konkurrencelovens §§ 6 og 11. I det sidste tilfælde vil det midlertidige påbud bortfalde, senest når Konkurrence og Forbrugerstyrelsen lukker sagen.

Læs på Jurabibliotek