- Side 851 -
...ved fysisk inspektion, uanset at fx proportionalitetsbetragtninger normalt ville rangordne disse. Derudover kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a pålægge dominerende virksomheder at udarbejde og indsende deres generelle samhandelsbetingelser med henblik på vurdering. Nedenfor behandles disse tre instrumenter nærmere.
- Side 861 -
Det følger af konkurrencelovens § 10 a, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan pålægge en virksomhed at indsende sine generelle samhandelsbetingelser, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
(...)
- Side 862 -
...10 a, stk. 1, og gælder i to år jf. § 10 a, stk. 2, fra afgørelsen er endelig. Som konsekvens af det sidste synes der etableret en retsstilling, hvor den periode, hvori et påbud efterprøves af Konkurrenceankenævnet, ikke indgår,37523752. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A s. 1643. hvilket er usædvanligt, da klage hertil ikke har opsættende virkning.
...betragtes som godkendt, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a, stk. 5, dog kan afvise sagen, såfremt der er samhandelspåvirkning. Den sidste bestemmelse må antages at have begrænset betydning, da det må følge af almindelige forvaltningsregler, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har pligt til at reagere, såfremt den
- Side 863 -
...at afvigelser fra udarbejdede samhandelsbetingelser eller et påbud, jf. konkurrencelovens § 10 a, stk. 6, kan blive tillagt betydning i en misbrugssag. Endelig kan manglende opfyldelse eller efterlevelse af påbud straffes, jf. konkurrencelovens § 23, stk. 1, nr. 3, eventuelt medføre tvangsbøder jf. § 22, stk. 1, nr. 2, indtil der er sket opfyldelse.
...er indsendte samhandelsbetingelser at betragte som drifts- og forretningshemmelighed af væsentlig økonomisk betydning for virksomheden. Som konsekvens heraf kan de ikke offentliggøres, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 4, og omtalen må begrænses til, at der er udstedt påbud efter konkurrencelovens § 10 a, stk. 1, samt enkelte helt overordede forhold.
...konkurrencelovens § 11 og Artikel 102. Bestemmelsen er heller ikke egnet til at styrke kundernes forhandlingssituation, da der, jf. ovenfor, ikke kan ske offentliggørelse af samhandelsbetingelserne, eller reelt ske fravigelse herfra. Bestemmelsens væsentligste indhold er derfor, at dominerende virksomheder, der ikke har et sæt standardsamhandelsbetin-
- Side 864 -
...18, stk. 5. Egentlig fysisk forhindring af en kontrolundersøgelse, eller nægtelse af at fremvise indhold af lommer og tasker kan dog medføre straf efter straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre udførelsen af offentligt hverv og opgave. Muligvis kan visse former for manglende besvarelse af spørgsmål sidestilles med afgivelse af urigtige oplysninger.