- Side 89 -
...betydning. § 3, stk. 3, afskærer også fra deltagelse i den forberedende del af myndighedens beslutningsproces, når der herigennem kan være fare for uvedkommende påvirkning.4949. FOB 1996.203, hvor det forhold, at en lægekonsulent ikke deltog i det nævnsmøde, hvor afgørelsen blev truffet, var uden betydning for vurderingen af spørgsmålet om inhabilitet.
- Side 110 -
...at der havde været underretningspligt, uanset at en nærmere vurdering af forholdet førte til, at der ikke forelå inhabilitet. Se også FOB 1980.388 og FOB 2003.289 (s. 306 ff). Underretning kan kun undlades, hvor forholdet åbenbart er uden betydning, f.eks. fordi den pågældendes funktion i forbindelse med sagens behandling er af rent teknisk karak-
(...)
- Side 111 -
...at være uheldig, idet underretning efter denne formulering af bestemmelsen egentlig kun skal gives, hvis der foreligger inhabilitet efter § 3, stk. 1, men tilføjelsen om, at underretning kan undlades, når forholdet åbenbart er uden betydning, kan hævdes at vise, at det samlede indhold af bestemmelsen svarer til kommunestyrelseslovens § 14, stk. 2.
(...)
...ordningen, at den pågældende fagminister skal anses for inhabil i alle tilfælde, hvor der kan rejses spørgsmål herom, selv om en nærmere retlig vurdering måtte vise, at der ikke foreligger inhabilitet.141141. Jf. Jørgen Steen Sørensen i U 2005 B.209. Se også Statsministeriets pressemeddelelse af 3. juni 2013 vedrørende visse sager om kirkelukninger.
- Side 112 -
...tænkes anvendt, hvor et organ ellers må undvære væsentlig sagkundskab, men ikke hvor organets politiske balance vil blive forrykket (se dog straks nedenfor om særreglen i § 4, stk. 3).144144. Jf. Vejledning om forvaltningsloven, s. 18, og Forvaltningsloven med kommentarer, s. 261. Man bør i øvrigt nøje overveje, om der er tilstrækkeligt grundlag for at