- Side 825 -
I KSL § 5, stk. 1, fastslås det: »Børn ansættes selvstændigt til skat«.
(...)
Formålet med KSL § 5, stk. 1, var (og er) således at fastslå, at børn som udgangspunkt er selvstændige skattesubjekter uafhængigt af forældrene i modsætning til de før 1970 gældende regler. Børn har dermed skatteretsevne i medfør af bestemmelsen uanset alder og bopæl.
(...)
Fordi børn ansættes selvstændigt til skat, jf. KSL § 5, stk. 1, er det en følge af bestemmelsen, at skattelovgivningen som udgangspunkt gælder for børn på samme måde, som den gør for voksne. Det nyfødte spædbarn er et skattesubjekt på lige fod med den 100-årige plejehjemsbeboer. Skattepligten indtræder dog først fra fødslen.
(...)
- Side 826 -
...KSL § 5, stk. 4, hvorefter et »barn«, der bor hos sine forældre, ikke beskattes af værdien af kost og logi eller almindelige leveomkostninger, der betales af forældrene, jf. også under 4. Bestemmelsen indeholder ingen aldersgrænse og antages derfor at gælde uanset »barnets« alder, dvs. børn over 18 år er også omfattet, så længe de er hjemmeboende.
- Side 827 -
...sine forældre, stedforældre eller plejeforældre, fortsat beskattes hos giveren, hvis denne er ubegrænset skattepligtig til Danmark, jf. KSL § 1. Dette gælder dog kun til udløbet af det kalenderår, i hvilket barnet fylder 18 år, eller til barnet indgår ægteskab. Ved delvis gave beskattes kun den til gaveandelen svarende del af indtægterne hos giveren.
(...)
...anparterne, skulle betragtes som en gaveoverdragelse således, at transaktionen var omfattet af KSL § 5, stk. 2. Landsskatteretten lagde herved vægt på det oplyste om låneaftalernes indhold (lånene var rentefrie, indtil børnene var fyldt 18 år, og på dette tidspunkt kunne børnene vælge enten at vedkende sig gælden eller at indfri den ved hjælp af anparterne).
(...)
...de offentlige børnetilskud, som bliver udbetalt til moren. Både børnebidrag og børnetilskud forudsættes anvendt til børnenes forsørgelse, og de overførsler, der skete fra moren, sikrede børnene en økonomisk fordel, der helt måtte ligestilles med gaver, og beskatningen skulle derfor ske i overensstemmelse med KSL § 5, stk. 2. Da en mindre del af bør-
(...)
- Side 828 -
Kildeskattelovens § 5, stk. 2, medfører ikke, at en eventuel realisationsbeskatning ved videresalg af det gaveoverdragne aktiv skal påvirke giverens indkomstopgørelse, jf. LSR 1975.107 og TfS 1988, 568 LSR. Ejendomsretten er som følge af gaven overgået til barnet, og derfor er det barnet, som er rette skattesubjekt af en evt. avance ved videresalg.
(...)
...overdragelsen, jf. KSL § 5, stk. 2, og overdragelsen til børnene ville endvidere udløse realisationsbeskatning hos faren. Endelig fandt Skatterådet, at børnene ville være skattepligtige efter SL §§ 4 og 5 ved senere afståelse ud fra et spekulationssynspunkt. Det var i den forbindelse uden betydning, at den omhandlede kryptovaluta var erhvervet ved gave.
(...)
...indkomstopgørelsen ses bort fra renten både hos giver og barn, jf. cirk. nr. 135 af 4. november 1988 (kildeskattecirkulæret), pkt. 28. Når barnet er fyldt 18 år (eller har indgået ægteskab) ved indkomstårets begyndelse, vil giver stadigvæk ikke have fradragsret efter LL § 17, men barnet vil nu være skattepligtig af renteindtægterne, jf. SL § 4, litra e.
- Side 829 -
Løn til et barn, der ved begyndelsen af indkomståret ikke er fyldt 15 år, for arbejde udført i en erhvervsvirksomhed, der drives af forældrene, kan ikke fradrages i disses skattepligtige indkomst, jf. KSL § 5, stk. 3. Sted og plejeforældre sidestilles med biologiske forældre i bestemmelsen.
(...)
Den manglende fradragsret modsvares af, at barnet, som modtager lønnen, ikke beskattes heraf, jf. KSL § 5, stk. 3. Reglen gælder også efter forældrenes skilsmisse, og uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.
(...)
For børns indkomster, der ikke er omfattet af reglen i KSL § 5, stk. 3, gælder almindelige regler om indkomstdeling i overensstemmelse med princippet om rette indkomstmodtager, se kap. 23.
- Side 830 -
...skattefriheden dog ikke, hvis der er tale om fradragsberettiget vederlag for arbejde i yderens (dvs. forældrenes) erhvervsvirksomhed eller ydelser i form af underholdsbidrag. Hvad angår underholdsbidrag (»børnebidrag«) gælder imidlertid, at disse kan være skattefrie i medfør af LL §§ 10 og 11. Det er en betingelse, at, at børnene ikke bor hos bidragsyderen.