- Side 56 -
...hvis staten ønsker at styre kommunerne, kan dette kun ske, hvis staten kan dokumentere, at der særlig hjemmel hertil. Regionerne og den række af klage- og ankenævn, der findes på mange områder – f.eks. Natur- og Miljøklagenævnet – er andre eksempler på uafhængige myndigheder, hvorefter styring kræver lovhjemmel.5959. Se også Jensen 2009, s. 30-31.
- Side 61 -
...afskaffe kommunerne, eftersom kommunernes eksistens er sikret gennem grundlovens § 82. Bestemmelsen sikrer også, at kommunerne i hvert fald skal have en vis mængde forvaltningsopgaver overladt, der fastlægges nærmere ved lov. Det kræver derfor også en lovændring at fratage kommunerne de ved lov fastlagte opgaver.7070. Se også Jensen 2009, s. 35 ff.
- Side 68 -
...geografisk afgrænsede enheder, og kommunalbestyrelserne har kun de beføjelser, som lovgivningen har givet dem, inden for deres egne kommunegrænser. Denne form for forvaltning, der er uafhængig af staten og geografisk afgrænset, betegnes decentraliseret forvaltning. Et andet eksempel på decentraliseret forvaltning er forvaltningen af de 5 regioner.
- Side 69 -
...også i en region. Det bemærkes, at grundlovens § 82 alene kræver, at der findes kommuner med selvstændige forvaltningsopgaver. Derimod er der i bestemmelsen ikke noget krav om, hvordan kommunestrukturen nærmere skal være indrettet. Amterne (egentlig amtskommuner) kunne derfor nedlægges ved lov, uden at det af den grund kom i konflikt med grundloven.
- Side 81 -
...antallet af ministerier ligger hos er statsministeren, ligesom det er statsministeren, der beslutter fordelingen af sagerne mellem de enkelte ministerier. Herudover fremgår det af grundlovens § 82, at der skal være kommunalt selvstyre, som indebærer, at dele af forvaltningskompetencen henlægges til kommunerne, og at dette nærmere skal fastlægges ved lov.