- Side 235 -
»Hvor grænsen går mellem »censur« og »andre forebyggende forholdsregler«, er et spørgsmål, der kun har akademisk interesse, da begge former for indgreb er forbudt ifølge grundlovens § 77.«1818. Germer, Peter: Statsforfatningsret, s. 379.
- Side 237 -
...offentliggørelsen ikke er i strid med bestemmelsen, hvis afleveringen ikke virker hindrende eller forsinkende for offentlighedens adgang til indholdet.2828. Rytter, Jens Elo: Individets grundlæggende rettigheder, s. 296. Ligeledes diskuteret af Poul Andersen, som dog konkluderede, at det måtte være retsstridigt. Andersen: Dansk Statsforfatningsret, s. 667.
(...)
- Side 238 -
...grundlovens § 77’s første punktum kan realiseres, fordi det vil sikre identifikation af ytringspersonen. Dette var Ytringsfrihedskommissionen opmærksom på i 2020, hvor krav om begrænsning af adgangen til at optræde anonymt forbindelse med ytring på digitale medier blev behandlet.3131. Betænkning om ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark, s. 658 ff.