- Side 77 -
...regulere ytringsfriheden ved at stille ytringspersonen til ansvar efter offentliggørelsen. Begge bestemmelser beskytter tillige udtrykkeligt informationsfriheden, hvilket ikke er tilfældet for grundlovens ytringsfrihedsbestemmelse. Disse er alle væsentlige forskelle i forhold til beskyttelsen efter grundlovens § 77. Denne manglende skelnen mellem indgre-
(...)
- Side 78 -
...større påvirkning af de danske domstoles behandling af sager om ytringsfrihed.88. I Ytringsfrihedskommissionens betænkning fra 2020 er oplistet 425 identificerede indskrænkninger i ytringsfriheden fra 84 forskellige danske love. Betænkning om ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark. Justitsministeriet. Betænkning nr. 1573, 2020, s. 771 ff. Når
- Side 79 -
Grundlovens § 77 beskytter ytringsfriheden og har følgende ordlyd:
(...)
...beskytter den materielle ytringsfrihed. Germer, Peter: Ytringsfrihedens væsen, Juristforbundets Forlag, 1973, s. 32. Straffelovens forskellige bestemmelser, der begrænser ytringsfriheden, forhindrer ikke ulovlige ytringer i at blive offentliggjort, men bestemmelserne har som konsekvens, at ytringspersonen efterfølgende kan ifalde ansvar og blive straffet
- Side 88 -
...potentiel yderligere beskyttelse inden for EU-rettens område fra Charterets artikel 11. Det følger naturligt heraf, at grundlaget for besvarelsen af forskningsspørgsmålene primært sker på baggrund af de to bredest dækkende og anvendte bestemmelser, grundlovens § 77 og Menneskerettighedsdomstolens artikel 10, og at Charterets artikel 11 primært inddrages