- Side 447 -
...15 traditionelt ikke tiltrukket sig større opmærksomhed, idet bestemmelsernes krav længe har været anset for opfyldt af lovgivningsmagten, ligesom bestemmelserne overlader lovgivningsmagten et betydeligt politisk præget skøn med hensyn til deres opfyldelse. De økonomiske og sociale rettigheder har dog i de senere år tiltrukket sig øget opmærksomhed.
- Side 454 -
I grundlovens § 76, 1. pkt., siges følgende:
(...)
Grundlovens § 76, 1. pkt., er en videreførelse af de tidligere tilsvarende grundlovsbestemmelser, idet bestemmelsen ved 1953-revisionen dog blev udvidet til ikke blot at omfatte børn af ubemidlede forældre, men alle børn i den undervisningspligtige alder.
(...)
- Side 455 -
...grundlovens § 76, 1. pkt., anført, at bestemmelsen giver børn i den skolepligtige alder et krav på gratis undervisning på et niveau, der svarer til niveauet efter folkeskoleordningen af 1937, og at det principielt er muligt for domstolene at kontrollere, om denne begrænsning i lovgivningsmagtens kompetence er overskredet (Jørgen Albæk Jensen 2016).
(...)
Grundlovens § 76, 1. pkt., sikrer ret til gratis undervisning i folkeskolen for børn i den undervisningspligtige alder. Bestemmelsen er således til hinder for, at der kan opkræves betaling for folkeskoleundervisningen af børn i den undervisningspligtige alder.
- Side 456 -
Grundlovens § 76, 2. pkt., der blev indsat i grundloven i 1915, har følgende ordlyd:
(...)
- Side 457 -
Konstateres det, at en privatundervisning ikke står mål med, hvad der kræves i folkeskolen, er forældrene efter grundlovens § 76, 2. pkt., forpligtet til at lade barnet indskrive i folkeskolen.
(...)
...kristendomskundskab, når forældremyndighedens indehaver skriftligt over for skolens leder erklærer selv at ville sørge for barnets religionsundervisning. Obligatorisk undervisning i kristendomskundskab er næppe i strid med grundlovens § 67, hvis undervisningen ikke er forkyndende, jf. også grundlovens § 70 (»opfyldelse af almindelige borgerpligter«).
(...)
Grundlovens § 76, 2. pkt., forpligter ikke lovgivningsmagten til at yde økonomisk støtte til privatundervisning. Der ydes dog efter den almindelige lovgivning betydelig økonomisk støtte til private skoler, jf. herved lovbekendtgørelse nr. 161 af 21. februar 2024 om friskoler og private grundskoler m.v.
- Side 458 -
Jørgen Albæk Jensen: Har grundlovens § 76,1. pkt. et realindhold, eller er det blot en politisk programerklæring? i Børge Dahl, Michael Hansen Jensen og Søren Højgaard Mørup (red.): Festskrift til Jens Peter Christensen, 2016, s. 361-372.