- Side 447 -
...15 traditionelt ikke tiltrukket sig større opmærksomhed, idet bestemmelsernes krav længe har været anset for opfyldt af lovgivningsmagten, ligesom bestemmelserne overlader lovgivningsmagten et betydeligt politisk præget skøn med hensyn til deres opfyldelse. De økonomiske og sociale rettigheder har dog i de senere år tiltrukket sig øget opmærksomhed.
Grundlovens § 74 har følgende ordlyd:
(...)
- Side 448 -
...lovbestemte indskrænkninger i erhvervsfriheden er taget uvedkommende hensyn, jf. Germer 2012 s. 341. Germers opfattelse er ikke nærmere begrundet, og den må da også forekomme ganske tvivlsom, da de hensyn, lovgivningsmagten måtte vælge at tillægge vægt, vil bero på politiske afvejninger, som domstolene ikke har forfatningsretligt grundlag for at overskønne.
(...)
...skyldnere adgang til at udøve erhverv. Fra seneste retspraksis kan der henvises til U 2011.221 H, hvor Højesteret afviste, at to bekendtgørelser, hvori der – med henblik på at øge antallet af færdiguddannede speciallæger – blev fastsat en kortere frist for påbegyndelsen af hoveduddannelsen som speciallæge end hidtil, var i strid med grundlovens § 74.
(...)
- Side 449 -
...retsprincipper og EU-retlige regler« (Germer 2012 s. 342). Det må imidlertid afvises, at domstolene vil underkende private aftaler og vedtægtsbestemmelser som stridende mod grundlovens § 74, når bestemmelsen, som det klart fremgår af dens forarbejder, ikke begrænser lovgivningsmagtens adgang til at gennemføre de omhandlede begrænsninger i erhvervsfriheden.