- Side 86 -
...omkostninger, som var forbundet med rettergang, de fleste fra at gå til domstolene. Og for det fjerde afholdt mange, der stod i et vedvarende forhold til en forvaltningsmyndighed, sig fra at gå til domstolene, fordi de nærede en – ifølge Poul Andersen i reglen ubegrundet – frygt for at blive dårligere behandlet i fremtiden, hvis de anlagde en sag.
- Side 88 -
...administrationen. Dahlgaard nævnte endvidere et forslag fra professor Alf Ross om nedsættelse af et rigsdagsudvalg med bemyndigelse til at omgøre administrative afgørelser, et forslag som udvalget hurtigt droppede. Endelig kunne der ifølge Dahlgaard være tale om oprettelse af egentlige forvaltningsdomstole, »således som det også kendes i Sverige.«
(...)
...talte for indførelse af en ombudsmandsordning, hvilket Poul Andersen på mødet også tilrådede. Forvaltningsdomstolene var slet ikke på mødets dagsordenen. Men Poul Andersen benyttede alligevel lejligheden til at få forvaltningsdomstolene nævnt i forbindelse med omtalen af begrænsningerne i den eksisterende prøvelsesordning. Poul Andersen udtalte bl.a.:
(...)
...[…] kun udslag i ganske få sager, og denne prøvelsesret omfatter jo kun spørgsmålet om den administrative handlings lovlighed, men ikke spørgsmålet om dens rigtighed i øvrigt. Endvidere vil en rigsdagsdebat om en omstridt administrativ beslutning yderst sjældent få konsekvenser i retning af omgørelse af beslutningen, endsige politiske konsekvenser.«
- Side 93 -
...formentlig er til hinder for, at en lov henlægger den almindelige retskontrol med forvaltningen til forvaltningsdomstole, mener man, at lovgivningsmagten i så henseende bør stilles frit gennem en tilføjelse til grundlovens § 70.«3131. Tredje udkast til udvalgsbetænkning, udateret, tilgængeligt i Rigsarkivet som bilag til mødereferaterne fra tredje udvalg.