- Side 487 -
Domstolskontrollen med forvaltningen har et fundament i grundloven, der indeholder bestemmelser (og bygger på forudsætninger) om en sådan kontrol. Vigtigst er den generelle bestemmelse i grundlovens § 63, stk. 1, 1. pkt., der fastsætter, at »Domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om
- Side 491 -
...skal arbejde efter samme sagsbehandlingsregler som de almindelige domstole, dels fordi oprettelse af forvaltningsdomstole formentlig vil forudsætte nedlæggelse af de mange offentlige nævn og råd, der generelt anses for at fungere tilfredsstillende, jf. Poul Sørensen i Lov & Ret, februar 2000, s. 6, og Poul Andersen: Dansk Forvaltningsret, s. 592.
...grundlovens § 63, stk. 1, fastsat, at domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser. Øvrighedsmyndighed er et ældre udtryk for offentlige administrative myndigheder,2626. Jf. Zahle: Dansk forfatningsret 2, s. 179. og grundlovsbestemmelsen må forstås i overensstemmelse med den praksis, der har udviklet sig.
(...)
...Haugaard: Domstolsprøvelse – afskæring og begrænsning, kap. 9. Endvidere omfatter domstolskontrollen efter grundlovens § 63 alle forvaltningsenhedernes funktioner, dvs. ikke blot tilfælde, hvor der er truffet afgørelse2828. En afgørelse omfatter også en afvisning, jf. U 2014.3309 H. eller udstedt en anordning2929. Jf. herom i kap. 2.5.1. af en for-
(...)
- Side 492 -
...indirekte domstolsprøvelse af Sømændenes Arbejdsløshedskasses beslutninger som led i varetagelsen af privat arbejdsanvisning. Se også Fenger (red.): Forvaltningsret, s. 887. Derimod kan en borger normalt ikke få prøvet, om en myndighed er afskåret fra et træffe en afgørelse på et tidspunkt, hvor afgørelsen endnu ikke er truffet.3434. Jf. U 2001.199.
- Side 501 -
...administrative rekursmyndighed (forudsat at der ikke er fastsat en klagefrist, som er overskredet, og i forhold til hvilken der ikke gives oprejsningsbevilling).100100. Jf. Jørgen Mathiassen, a.st. med henvisning til domme. Afvises en klage som for sent indgivet, kan (kun) afgørelsen om afvisning prøves af domstolene, jf. Fenger (red.): Forvaltningsret, s. 908.
- Side 503 -
...måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Søgsmålsfrister kan kun fastsættes ved lov eller med hjemmel i lov.108108. Se U 2019.3911 H om manglende hjemmel for søgsmålsfrist. Søgsmålsfrister anses ikke for uforenelige med grundlovens § 63, idet der ikke er tale om en afskæring af domstolsprøvelsen, men alene om en begrænsning af denne.
- Side 520 -
I grundlovens § 63, stk. 1, 2. pkt., er det fastsat, at den, der rejser spørgsmål om en forvaltningsafgørelse » kan … ikke ved at bringe sagen for domstolene unddrage sig fra foreløbig at efterkomme øvrighedens befaling«.193193. Om bestemmelsen, se Poul Andersen: Dansk Forvaltningsret, s. 590.
(...)
...Grundlovsbestemmelsen hindrer ikke, at der i lovgivningen indsættes bestemmelser om, at søgsmål i bestemte sagstyper tillægges opsættende virkning. Som eksempel på en sådan lovbestemmelse kan nævnes lov om autorisation af virksomheder på el- VVS- og kloakinstallationsområdet197197. Jf. lov nr. 30 af 11. januar 2019. § 23, stk. (2 og) 4, hvor det er fastsat,
(...)
- Side 521 -
...kendelsen U 1995.634 H, der dog ikke angik en konkret forvaltningsakt og ikke resulterede i opsættende virkning, nedlagde staten (Trafikministeriet) påstand om sikkerhedsstillelse på 1 mia.kr., hvis søgsmålet skulle tillægges opsættende virkning for det pågældende anlægsarbejde. Se Karsten Hagel-Sørensen i Festskrift til Claus Gulmann, 2006, s. 203 ff.
- Side 524 -
...1. pkt., hvor det er fastsat, at »Domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser«. Det fremgår imidlertid ikke af bestemmelsen, hvad der sigtes til med ordet grænser. Hvad domstolene prøver i sager om forvaltningsafgørelser mv. beror derfor i overvejende grad på den praksis, som domstolene har udviklet.
- Side 537 -
...domstolsprøvelsen, således at denne ikke omfattede forvaltningens »frie skøn«, dvs. de tilfælde, hvor loven uden nærmere normering har overladt forvaltningen en beføjelse til at træffe afgørelse mv. Poul Andersen talte i den forbindelse om domstolenes inkompetence over for forvaltningens frie skøn.293293. Jf. Poul Andersen: Dansk Forvaltningsret, s. 604.
(...)
- Side 538 -
...rækkevidde. Ifølge Ole Krarup er hele forvaltningens virksomhed omfattet af prøvelsesretten efter grundlovens § 63, men intensiteten er de facto varierende. Prøvelsen er således eksempelvis tilbageholdende, hvor lovbestemmelsen er upræcis og dermed overlader forvaltningen et skøn.295295. Se Krarup: Øvrighedsmyndighedens grænser, bl.a. s. 237 ff. og 245 ff.
(...)
- Side 539 -
...præmisserne udtalte: »Det er et retligt spørgsmål, omfattet af domstolsprøvelsen efter grundlovens § 63, hvad der skal forstås ved »nær familiemæssig eller lignende tilknytning til en i Danmark fastboende person« i den dagældende § 9, stk. 2, nr. 1, i udlændingeloven (lovbek. nr. 711 af 1. august 2001), jf. herved Højesterets dom gengivet i UfR 1996 s.
- Side 543 -
...kvinden og hendes ægtefælles samlede tilknytning til Danmark mindst svarede til ægtefællernes samlede tilknytning til Nigeria. Landsretten opretholdt ministeriets afgørelse med den begrundelse, at der ikke var grundlag for at fastslå, at afgørelsen var baseret på ulovlige kriterier eller havde overskredet rammerne for ministeriets skønsbeføjelse. Høje-
- Side 552 -
...myndighed har den endelige administrative afgørelse, fastsætter eller præciserer blot, at afgørelsen ikke kan påklages til anden administrativ myndighed, og er ikke endelighedsbestemmelser i relation til domstolsprøvelsen. Endelighedsbestemmelser kan give anledning til overvejelser i forhold til grundlovens § 63, men er blevet accepteret, idet den nævnte
(...)
- Side 553 -
...Dansk Forvaltningsret, s. 583 f. Se i denne forbindelse også Claus Haagen Jensen i Hyldestskrift til Jørgen Nørgaard, 2003, s. 135 ff., der (bl.a. s. 153 ff.) ser kritisk på (visse) endelighedsbestemmelsers forenelighed med grundlovens § 63. En kritisk vurdering findes endvidere i Ole Krarups artikel i Festskrift til Hans Gammeltoft-Hansen, s. 371 ff.
...steder i lovgivningen fastsat en begrænsning eller afskæring. Det gælder således for afgørelser fra visse særlige prøvelsesinstanser, som principielt er forvaltningsorganer, men som minder om domstole. I tjenestemandslovens § 53, stk. 3, er det fastsat, at »Sager, der hører under Tjenestemandsretten, kan ikke indbringes for de almindelige domstole. En
- Side 558 -
...Jf. FT 1990-91 (2. saml.), tillæg A, sp. 1579. Det må bero på en nærmere fortolkning, om en bestemmelse om domstolskontrol er udtryk for, at der kan eller skal ske en videregående prøvelse.399399. Der kan i den forbindelse opstilles visse formodninger, jf. Jørgen Mathiassen i Garde m.fl.: Forvaltningsret – almindelige emner, 4. udg. (2004), s. 433.
- Side 570 -
en forudsætning, at loven ikke er til hinder for, at domstolene foretager en rettelse af forvaltningsafgørelsen.459459. I U 2006.639 H udtalte landsretten, hvis begrundelse blev tiltrådt af Højesteret, der stadfæstede dommen: »Grundlovens § 63 om domstolsprøvelse giver ikke domstolene hjemmel til at tillægge A opholdsret i Danmark.«