- Side 416 -
...forbindelse med behandlingen af straffesager har gjort sig fortrolige med de hensyn, der indgår i den afvejning, der foreskrives efter f.eks. EMRK artikel 8. En prøvelse efter grundlovens § 63 kan således angå temaer, hvor domstolene føler sig på hjemmebane i modsætning til andre forvaltningsområder, hvor domstolene ikke har en parallel kompetence.
(...)
- Side 417 -
...ses bort fra betingelsen i § 9, stk. 13, 1. pkt. Muligheden for at se bort fra betingelsen forelå bl.a., hvis »ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed taler derimod«. Højesteret fastslog udtrykkeligt, at resultatet ikke kunne anses for at være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder EMRK og børnekonventionen.
- Side 418 -
Ved siden af den ovenfor skitserede domstolskontrol efter grundlovens § 63 er der i udlændingeloven to praktisk vigtige fremgangsmåder, hvor domstolene træffer afgørelse ved kendelse.
- Side 419 -
...ikke er omfattet af det almindelige forhandlingsprincip, men at retten har en række beføjelser og forpligtelser, der svarer til dem, der gælder i sager, der behandles efter officialprincippet, jf. retsplejelovens kapitel 43a og 43b, der bl.a. finder anvendelse på de mange sager om tvangsfjernelse af børn og sager om administrativ frihedsberøvelse.
(...)
- Side 420 -
...tilsidesætter forvaltningsafgørelser, hvis de opfattes som (åbenbart) urimelige. Han mener ikke, at der er eksempler på tilsidesættelser med denne begrundelse, artiklen s. 271-273. Men de her nævnte tre domme synes at kunne være sådanne eksempler. Der kan dog findes beslægtede eksempler, hvor prøvelsesgrundlaget er grundlovens § 63, jf. U 1999.614 H.
(...)
Udlændingelovens § 52 adskiller sig endvidere fra grundlovens § 63 derved, at udlændingen ikke uden videre pålægges sagsomkostninger, selv om ministeriets afgørelse opretholdes, jf. § 52, stk. 5. En begæring om indbringelse for retten skal fremsættes inden 14 dage, og selv om indbringelse ikke uden videre medfører, at sagen tillægges opsættende virk-
- Side 428 -
...begrunde sine afgørelser. Dette gør det jo ganske vanskeligt for en ansøger at dokumentere, at der foreligger sagsbehandlingsfejl, magtfordrejning eller lignende, der ville kunne udløse en realitetsbehandling. Flygtningenævnet derimod giver meget omfattende begrundelser for sine afgørelser, der i langt mindre grad er knyttet til udøvelse af et skøn.
- Side 429 -
Som det fremgår af redegørelsen ovenfor, er Udlændingenævnets afgørelser ikke undtaget fra den almindelige domstolsprøvelse efter grundlovens § 63, selv om prøvelsen af skøn nok er mindre nærgående end over for afgørelser truffet af ministeriet.
- Side 432 -
...Dansk Statsret, s. 186, at det må antages, at grundlovens § 63 er blevet ændret ved en retssædvane, der gør det muligt uanset bestemmelsens absolutte ordlyd, »domstolene er berettiget til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser«, at indsætte endelighedsbestemmelser i lovgivningen med de retsvirkninger, der er beskrevet ovenfor.