- Side 30 -
...ikke medlemmerne af Udvalget vedrørende efterretningstjenesterne (Kontroludvalget) sikkerhedsgodkendes. Krav om sikkerhedsgodkendelse kan måske også på grund af den indflydelse, det vil give den godkendende myndighed på rettens sammensætning, rejse spørgsmål i forhold til forbuddet mod særdomstole med dømmende myndighed i grundlovens § 61, 2. pkt.
- Side 31 -
...grundlovens § 61, 1. pkt., hvorefter den dømmende magts udøvelse ordnes ved lov. Bestemmelsen antages at være til hinder for, at lovgivningsmagten delegerer kompetencen til regelfastsættelse vedrørende domstolenes kompetence og sagsbehandling, men bekendtgørelser om rent procestekniske ændringer har almindeligvis ikke været anset for omfattede af forbuddet.
(...)
- Side 32 -
...fleksible dommerstillinger ville blive truffet af Domstolsstyrelsen. Sidstnævnte argument må have sammenhæng med styrelsens selvstændige stilling i forhold til regeringen (justitsministeren). Der henvises til lovforslag nr. L 168 af 1. marts 2006, alm. bem. (afsnit III), pkt. 2.2.2.3. Ordningen er senere udvidet for at give mulighed for dommere på deltid.
(...)
...grundlovens § 61 i lovteksten tydeliggjort, at det alene var hensigten at give bemyndigelser til Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen til at fastsætte systemtekniske regler om anvendelsen af domstolenes sagsportal og ikke bemyndigelser til at fastsætte regler om den fremgangsmåde (proces), der skal følges ved domstolenes behandling af retssager.
(...)
...havde stillet. Spørgsmålet vedrørte Sundheds- og Ældreministeriets bekendtgørelse nr. 244 af 17. marts 2020 om forbud mod større forsamlinger og forbud mod adgang til og restriktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Denne bekendtgørelse indeholdt oprindeligt ikke en undtagelse vedrørende domstolene.
(...)
- Side 33 -
2. Det følger af grundlovens § 61, 1. pkt., at den dømmende magts udøvelse alene kan ordnes ved lov.
(...)
...den dømmende magts udøvelse kan derved alene fastsættes ved lov. Det er endvidere den almindelige opfattelse i den statsretlige litteratur, at bestemmelsen indeholder et delegationsforbud, hvorved bestemmelsen begrænser lovgivningsmagtens mulighed for at overlade fastsættelsen af regler til andre myndigheder, herunder navnlig centraladministrationen.
- Side 34 -
...hvorefter der ikke kan nedsættes særdomstole med dømmende myndighed, ikke er formuleret som en bestemmelse om personel uafhængighed, kan også denne bestemmelse indebære en begrænsning i tilfælde, hvor der tilstræbes større stedlig dommermobilitet. Dette er nærmere behandlet i Retsplejerådets betænkning nr. 1299/1995 om en rejsedommerordning, side 29-34.