- Side 193 -
...organisatoriske uafhængighed angår domstolenes uafhængighed vedrørende den organisatoriske opbygning og de processuelle regler for domstolenes arbejde. Det vil sige reglerne for, hvordan domstolssystemet er opbygget, og reglerne for den fremgangsmåde, som skal følges under retssager pådømt ved domstolene.300300. Jens Peter Christensen m.fl. 2020, s. 124 f.
(...)
- Side 194 -
Det må overvejes, om de materielle hensyn, der ligger bag bestemmelsen i grundlovens § 61, 1. pkt., kan begrunde en begrænsning i overladelseskompetencen efter grundlovens § 20.
Betydningen af bestemmelsen i grundlovens § 61, 1. pkt., er dels, at reglerne om den dømmende magts udøvelse henhører under lovgivningsmagtens kompetence, og dels at disse regler skal fastsættes direkte i loven. Bestemmelsen indebærer et krav om lovhjemmel, og det er endvidere traditionelt antaget, at be-
(...)
- Side 195 -
...omfattet af et af grundloven opstillet delegationsforbud.304304. Se bl.a. Max Sørensen 1973, s. 310, og Henrik Zahle II 2001, s. 266, dog anderledes Alf Ross I 1980, s. 410. Det forhold, at grundlovens § 61, 1. pkt., indeholder et delegationsforbud indebærer således ikke i sig selv, at lovgivningsbeføjelsen ikke kan overlades i medfør af grundlovens § 20.
(...)
...fastsættelsen af disse regler. Det må dog overvejes om, de hensyn, der ligger bag bestemmelsen i grundlovens § 61, 1. pkt., kan begrunde en begrænsning i overladelseskompetencen efter grundlovens § 20. Bestemmelsen i grundlovens § 61, 1. pkt., har stået uforandret siden Junigrundloven af 1849, og på Den Grundlovgivende Rigsforsamling blev der udtalt følgende:
(...)
- Side 196 -
...vægt på, at en begrænsning på dette område vil kunne afskære Danmark fra at deltage i et tættere samarbejde på det retspolitiske område. Et sådant resultat kan ikke siges at harmonere med grundlovgivers intentioner om at tillægge lovgiver vide rammer i adgangen til at overlade suverænitet og til i øvrigt at deltage i det internationale samarbejde.