- Side 203 -
Udformningen af bestemmelserne i den gældende grundlov om statsfinanserne (grundlovens §§ 45-47) afspejler denne konflikt og er udformet således, at en tilsvarende situation, hvor regeringen ikke er afhængig af folkerepræsentationens medvirken til vedtagelsen af statens budget, ikke skulle kunne opstå igen.
- Side 204 -
...grundlæggende retlige regler vedrørende statsbudgettet findes i grundlovens §§ 45-47. Grundlovens § 45 omhandler finanslovens tilblivelse (afsnit 2). I grundlovens § 46 findes reglerne om opkrævning af skatter og afholdelse af udgifter (afsnit 3 og 4). Endelig indeholder grundlovens § 47 reglerne om statens regnskab og kontrollen med dette (afsnit 5).
(...)
- Side 205 -
...principper, som primært har deres udgangspunkt i den praksis, som er fastlagt i Folketingets Finansudvalg (Germer 2012 s. 182). Det kan i den forbindelse bemærkes, at Finansudvalget i stort omfang varetager de opgaver på det bevillingsretlige område, som i grundlovens § 46 er forudsat varetaget af Folketinget, jf. nærmere herom nedenfor i afsnit 4.
- Side 208 -
Grundlovens § 46, stk. 1, har følgende ordlyd:
(...)
Skattebegrebet i grundlovens § 46, stk. 1, skal forstås på samme måde, som det anvendes i grundlovens § 43, og omfatter således både direkte og indirekte skatter. Der henvises i den forbindelse til kapitel 8, afsnit 4.1, ovenfor.
(...)
Bestemmelserne i grundlovens § 43 og grundlovens § 46, stk. 1, indebærer, at der gælder et dobbelt hjemmelskrav i forbindelse med opkrævningen af
(...)
- Side 209 -
...beregningsgrundlaget for skatteberegningen og skattesatserne. For det andet skal en finanslov eller en midlertidig bevillingslov være vedtaget, før skatteopkrævningen kan finde sted, jf. grundlovens § 46, stk. 1. Betydningen af grundlovens § 46, stk. 1, er således alene at give den bevillingsmæssige hjemmel til, at skatterne kan opkræves i et bestemt finansår.
(...)
På den ene side må det være klart ud fra sammenhængen mellem grundlovens § 43 og grundlovens § 46, stk. 1, at grundloven forudsætter, at den materielle skattelovgivning normalt ikke fastsættes gennem finansloven (Max Sørensen 1973 s. 250 f.).
- Side 210 -
Grundlovens § 46, stk. 2, indeholder følgende bestemmelse om statens udgifter:
- Side 211 -
...i selve Folketinget, og der er derfor blevet etableret den sædvane, at Folketingets Finansudvalg på Folketingets vegne kan give sådanne tillægsbevillinger. Denne praksis udgør i dag en egentlig retssædvane (der er i modstrid med grundlovens § 46, stk. 2) og er det måske klareste eksempel på en forfatningsretlig sædvane (jf. kapitel 1, afsnit 3.3).
(...)
- Side 212 -
...skabte nogen uklarhed om, hvorvidt der var tale om en egentlig retssædvane, der havde ændret grundlovens § 46, stk. 2, eller om der blot var tale om en fast politisk praksis, der medførte, at en minister, der handlede i tillid til Finansudvalgets godkendelse, i praksis ikke blev draget til ansvar (Germer 2012 s. 191 f. med yderligere henvisninger).
(...)
Selv om formuleringen »på forventet efterbevilling« stadig anvendes, er dette nu alene en formalitet, og der er ikke længere tvivl om, at grundlovens § 46, stk. 2, er blevet fraveget ved en retssædvane, jf. ovenfor.