- Side 307 -
...grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov. Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, således at det ikke kan overlades til administrative myndigheder at træffe afgørelse om tildeling af dansk indfødsret til udlændinge.44. Jf. nærmere herom bl.a. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer, 2015, s. 305.
- Side 314 -
»Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov. Som led i den ordning, der er etableret, gennemføres der årligt indfødsretslove, hvorved en række enkeltpersoner, der er medtaget i lovforslag med navns nævnelse, meddeles indfødsret.
- Side 317 -
...vil ikke være i strid med regeringens eller Folketingets kompetence efter grundlovens § 21 og § 41, stk. 1, vedrørende lovforslags fremsættelse eller grundlovens § 44, stk. 1. Disse bestemmelser udelukker derimod f.eks. domstolsprøvelse af påstande om, at ansøgeren skal medtages i et lovforslag om indfødsret eller skal meddeles indfødsret ved lov.«
(...)
- Side 318 -
...af grundlovens § 21, at regeringen (kongen) kan fremsætte forslag til love og andre beslutninger. Det følger endvidere af grundlovens § 41, stk. 1, at ethvert medlem af Folketinget er berettiget til at fremsætte lovforslag til love og andre beslutninger. Og som nævnt følger det af grundlovens § 44, at ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov.
(...)
- Side 319 -
...primary legislation or equivalent domestic norms....« Det var som nævnt ikke nødvendigt for Højesteret at tage stilling til ministeriets synspunkt. Det var heller ikke nødvendigt at tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt artikel 2, stk. 3, i FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder indebar en pligt til realitetsprøvelse i sagen.