Bøger, som nævner Grundloven § 43

De særlige symbolske generalisationer

- Side 317 -

I det modernistiske retsparadigme udgør grundlovens §§ 43, 63 og 3 desuden særlige generalisationsfikspunkter. Disse generalisationer udgør det tankemæssige fundament, som det forvaltningsretlige univers i vid udstrækning kan siges at være udsprunget af.

Læs på Jurabibliotek



Grundlovens §§ 43, 63 og 3 som særlige generalisationsfikspunkter

- Side 318 -

Det fremgår af grundlovens § 43, 1. led, at »Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov«, hvilket med Kuhns begrebsapparat kan siges at være udtryk for en symbolsk generalisation.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller ophæves uden ved lov, så antager man inden for det modernistiske retsparadigme – uden at have gennemført en undersøgelse af, hvordan retsudøvelsen generelt finder sted i Skatteforvaltningen, men kun på baggrund af påklagede afgørelser og teori om bestemmelsen – at så »kan« Skatteforvaltningen de facto ikke foretage beskatning uden lovhjemmel.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...altså i et eller andet omfang inden for det modernistiske retsparadigme, at fordi grundlovens § 43, 1. led, siger, at Skatteforvaltningen ikke »kan«, så betyder det, at den ikke »kan gøre det« – på samme måde som med en elefant, hvor man med rimelighed kan sige, at den ikke »kan« flyve, hvorfor man kan slutte sig til, at den så heller ikke »flyver«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestemmelsen indebærer, at det er udelukket at optage skattelovbestemmelser på finansloven, jf. s. 65, og for det andet om bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, således at »lov« står i modsætning til »anordning« og »bekendtgørelse«, jf. s. 66. Denne tolkning af grundlovens § 43, 1. led, er i overensstemmelse med det forvaltningsretlige univers’

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 319 -

...indebærer, at mennesker faktisk kan operere med en forestilling om noget, der er, i modsætning til noget, der bør være, og at man ikke uden videre logisk kan slutte fra det ene til det andet. Se Fuglsang, Olsen og Rasborg 2014, som s. 58 omtaler Humes opfattelse af, at vi ikke kan slutte fra hidtidig erfaring til generelle påstande for induktionsproblemet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Betydningen af grundlovens § 43 antages af skatteretsforskere at være væsentlig, fx er det blevet anført, at »Den skatteretlige retskildelære tager udgangspunkt i grundlovens § 43, hvorefter ingen skat kan pålægges, forandres

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 321 -

...retskilder indgår i et retskildehierarki, hvor trinlavere retskilder ikke må være i modstrid med trinhøjere retskilder og i det hele taget have indholdsmæssig hjemmel heri.«. hvor loven har primat,12291229. Michelsen, Askholt, et al., Lærebog om indkomstskat, 16. udg. 2015, s. 116. og hvor det antages, at Skatteforvaltningen i hvert fald måske som

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 322 -

...normerer spørgsmålet om kravet til lovhjemlens klarhed, og for det andet, at domstolenes krav til graden af denne klarhed er varierende i en sådan grad, at abstrakte udsagn om, at der gælder et skærpet hjemmelskrav for skattepålæg, mest synes at få karakter af tomme besværgelser«, jf. J.P. Christensen, Skatteretten, Grundloven og Højesteret 2011, s. 75.

Læs på Jurabibliotek