- Side 37 -
Hvad angår kravet om lovhjemmel, fremgår det udtrykkeligt af grundlovens § 43, 1. led, at pålæggelse, forandring eller ophævelse af skatter ikke kan ske uden ved lov.
(...)
- Side 38 -
...Jan Pedersen m.fl.: Skatteretten 1 (2021), s. 37 og 101 ff. Det betyder, at lovgivningskompetencen på skatteområdet – dvs. ved fastlæggelsen af skattepligten eller skattebyrden – ikke kan delegeres til regeringen.6767. Delegationsforbuddet i grundlovens § 43, 1. led, behandles i større omfang i kapitel 2 om OECD’s modeloverenskomst, hvortil henvises.
(...)
...indkomstskat (2023), s. 111 ff.; Søren Højgaard Mørup m.fl.: Forvaltningsret – Almindelige emner (2022), s. 182 f. med henvisninger i fodnote 128. Kravene til lovhjemlens klarhed på skatteområdet må i stedet følge det sædvanlige udgangspunkt på forvaltningsrettens område, hvorefter hjemmelskravets styrke afgøres efter intensiteten af forvaltningens
- Side 40 -
...afgør skattepligten, vil det være udelukket at foretage denne afgrænsning i bekendtgørelsesform. Der foretages da heller ikke en afgrænsning af royaltybegrebet i kildeskattebekendtgørelsen eller bekendtgørelse om selskabsskat.7575. Jf. BEK nr 2104 af 23/11/2021 – Bekendtgørelse om kildeskat og BEK nr 1303 af 14/11/2018 – Bekendtgørelse om selskabsskat.