- Side 53 -
...43, at »Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov«, men hverken grundloven selv eller dens forarbejder definerer begrebet skat. I almindelighed defineres begrebet dog i juridisk forstand som enhver offentligretligt bestemt ydelse til det offentlige, der ikke kan anses for vederlag for en speciel modydelse fra det offentliges side.
(...)
...gebyrfinansieres i henhold til hvile i sig selv-princippet. Formålet med gebyret var at dække omkostningerne til en række ydelser, som blev stillet til rådighed for virksomhederne i kommunen, og som ikke kunne henføres til en bestemt affaldsordning. Ydelserne bestod bl.a. i administration, planlægning, information, rådgivning og konkrete anvisninger om håndte-
(...)
- Side 54 -
...tilladelser eller lignende fra det offentlige, og som dækker mere end udgifterne ved udstedelsen og administrationen i snæver forstand«. Se Jens Peter Christensen i Malene Kerzel (red.), Festskrift til Jan Pedersen, 2010, s. 63 ff., og Jacob Graff Nielsen, Legalitetskravet ved beskatning – De forfatnings- og forvaltningsmæssige rammer, 2003, s. 114 ff.