- Side 39 -
...4, 1. led, er, at Folketinget og regeringen er bundet af bestemmelsen. Der kan således ikke lovgives eller forvaltes på en måde, der er i strid med den evangelisk-lutherske tro, som den fremgår af bekendelsesskrifterne. Gammeltoft-Hansen har i Folketingets festskrift i anledning af grundlovens 150-års-jubilæum, 1999, s. 457 f., udtrykt det således:
(...)
- Side 40 -
I et skriftlig svar på et samrådsspørgsmål i Folketingets Kirkeudvalg om, i hvilket omfang grundlovens § 4 begrænser Folketingets mulighed for at lovgive om kirkelige anliggender, svarede kirkeministeren ved at henvise til ovenstående citat (talepapir til svar på samrådsspørgmål A den 23. februar 2012).
(...)
...for at tilsidesætte lovgivningsmagtens og regeringens vurdering af, at den gennemførte ordning, som gav mulighed for indgåelse af ægteskab mellem to personer af samme køn ved en præst i folkekirken eller ved dennes velsignelse af et borgerligt indgået ægteskab mellem to personer af samme køn, lå inden for det evangelisk-lutherske bekendelsesgrundlag.
...omlægning af statens tilskud til folkekirken til bloktilskud (nr. 1511). I et notat af 10. august 2009, optrykt i betænkningen, s. 135 ff., anfører Justitsministeriet, at den gængse opfattelse i statsretlig og kirkeretlig litteratur, understøttet af praksis, er, at udtrykket »understøttelse« skal forstås i vid forstand, dvs. som en forpligtelse for staten
(...)
- Side 41 -
...en støtte til de samfundsmæssige opgaver, som kirken varetager med hensyn til restaurering af kirker, begravelsesvirksomhed, personregistrering mv., ikke kan antages at rejse spørgsmål i forhold til grundlovens § 4. Der kan herved også peges på, at disse opgaver gennem århundreder er blevet varetaget som en del af folkekirkens virksomhed.« (s. 151).
- Side 47 -
Det antages i almindelighed, at folkekirkens indre anliggender ikke er unddraget lovgivers kompetence. Folketinget og regeringen er således folkekirkens øverste myndigheder og fastsætter de retlige rammer for folkekirken og er alene bundet af, hvad der kan udledes af grundlovens § 4, 1. led, jf. afsnit 2.1.
(...)
...den forbindelse henvises til den i afsnit 2.1 omtalte højesteretsdom fra 2017 om foreneligheden af ægteskabslovens regler om ægteskab mellem to personer af samme køn, den udstedte bekendtgørelse om ritualer i den forbindelse og grundlovens § 4 mv. Højesteret afviste, at der skulle foreligge en retssædvane, som begrænser lovgivningsmagtens og rege-
- Side 53 -
...indre anliggender. At lovgivningsmagten, af respekt for folkekirken, har været særdeles tilbageholdende med at lovgive om indre anliggender, hvor reguleringen traditionelt sker ved kongelig resolution eller kongelig eller ministeriel anordning, er en anden sag. Den eneste begrænsning for lovgiver udgøres af grundlovens § 4, 1. led, jf. afsnit 2.1.