- Side 297 -
...13, Fenger (red.), Forvaltningsret 2018, s. 39, Rønsholdt 2006, s. 21, indleder med, at »Forvaltningsretten er betegnelse for den juridiske disciplin, der omhandler de retsregler, som regulerer forholdet mellem forvaltningsmyndighederne og borgerne samt forholdet mellem forvaltningsmyndighederne indbyrdes.« Det forudsættes i det forvaltningsretlige
(...)
- Side 298 -
univers, at grundlovens § 3 har det indhold, at »den offentlige statsmagt« er adskilt sådan, at det er den lovgivende magt, der via Folketinget lovgiver, den udøvende magt, der via forvaltningen udøver, og den dømmende magt, der via domstolene dømmer.
- Side 299 -
...virksomhed opfattes som afledt, kommer også til udtryk ved, at det opfattes som tvivlsomt, om en forvaltning har ret til at prøve loves grundlovsmæssighed, »idet der næppe i grundlovens § 3, 2. pkt., er en sådan prøvelseskompetence og idet forvaltningen i øvrigt afleder sin kompetence fra lovene«.11431143. Fenger (red.), Forvaltningsret 2018, s. 302
- Side 300 -
...den skal have hjemmel i lov. Se tilsvarende Fenger (red.), Forvaltningsret 2018, s. 300, for en opfattelse af, at legalitetsprincippet »udledes af grundlovens § 3, idet bestemmelsen dels adskiller den lovgivende magt, den udøvende magt og den dømmende magt, dels henlægger den lovgivende magt til Folketinget og Kongen (dvs. regeringen) i forening«.
- Side 304 -
...navnlig grundlovens §§ 3 og 63 er »udtryk for et grundlæggende princip om, at afgørelser om anvendelse af gældende ret i konkrete tilfælde i sidste instans træffes af domstolene«.11741174. Revsbech et al. 2016, s. 358. Det forudsættes »at domstolenes prøvelse skal tage udgangspunkt i gældende ret«.11751175. Fenger (red.), Forvaltningsret 2018, s. 922.