- Side 398 -
...tilsvarende Olsen og Toddington, The Dialectic of Constitutionalism: Coming to terms with the Autonomy of Law 2002, s. 40, som angiver, at »It is orthodox to think of the separation of powers as constituting a separation between law making and law-application. The legislature makes the law, the judiciary applies the law, and the executive enforces it.«
(...)
Det forudsættes således i det forvaltningsretlige univers, at grundlovens § 3 har det indhold, at »den offentlige statsmagt« er adskilt sådan, at det er den lovgivende magt, der via Folketinget lovgiver, den udøvende magt, der via forvaltningen udøver, og den dømmende magt, der via domstolene dømmer.
- Side 399 -
...af.14621462. Se tilsvarende H.P. Olsen, Magtfordeling 2005, s. 3, for en opfattelse af, at magtadskillelseslæren »gør« noget med magten, »fordi den udtrykker det princip, som på samme tid konstituerer de højeste statsorganer og fordeler deres indbyrdes kompetence«, og desuden at læren »indeholder reale og brugbare principper«, som kan »beskrives«, jf. s. 4.
(...)
...noget om, hvordan noget nærmere findes som et objekt, der eksisterer i sig selv, eller hævder at formidle noget om, hvordan noget nærmere er indrettet som objekter, der eksisterer i sig selv. hvorved jeg mener, at den sprogligt gøres til noget, der findes »derude«, på samme måde som hav, vind og sol findes derude, som noget, der er givet på forhånd.
- Side 400 -
Det forvaltningsretlige univers forudsætter, at forvaltningen udøver eller håndhæver en ret, som findes i forvejen. Det skyldes, at magtens deling, som den kommer til udtryk i grundlovens § 3, hviler på en sondring mellem at »give retten«, som er lovgivningsmagtens opgave, og at »udøve retten«, som er for-