- Side 38 -
...den dømmende magt skal være uafhængig af de administrative myndigheder: »Retsplejen skal stedse holdes adskilt fra forvaltningen. Regler herom fastsættes ved lov.« Dette indebærer, at retsvæsenet ikke er en del af regeringen eller forvaltningen, men en separat og uafhængig del af staten som helhed. Endelig fremgår det af grundlovens § 64, stk. 1, at
- Side 41 -
...Folketinget og regeringen i samarbejde (grundlovens § 3), skal selv udføre dette arbejde. Dette sikrer, at den parlamentariske proces i Folketinget følges, og at der dermed er transparens i processen og mulighed for, at politiske mindretal kan stille kritiske spørgsmål til formålet med og virkningerne af den regulering af domstolene, som søges gennemført.
- Side 43 -
...diskuteret i Lauta et al. (2021). »Den danske retsstat på prøve: Covid-19, legalitet og mink«, Juristen, nr. 3, s. 89-98. Mere generelt betyder det, at i den praktiske operationalisering af retsstaten får menneskerettighederne en betydning ved udøvelsen af de særlige magtformer (lovgivende, udøvende og dømmende), som er udstukket i grundlovens § 3.