- Side 666 -
...forhold i prøvetiden, i vidt omfang blevet suppleret. Endelig indeholder grundloven en række regeringskompetencer, hvor det ikke ud fra Folketingets praksis lader sig fastlægge, om de på visse punkter indebærer en egentlig begrænsning af den lovgivende magt. Dette gælder således i et vist omfang stadfæstelsesretten, selv om nyere praksis synes at pege i
- Side 668 -
...at der skal foretages grundlovsændring, hvilket derfor berettiger, at der i denne sammenhæng tales om, at lovgiver er hjemlet en adgang til at foretage indskrænkninger. Se analysen ovenfor i kapitel 5 og 6 for en lignende omtale af bestemmelserne flere steder i den juridiske litteratur. Lovgiver kan fastsætte nærmere regler om ansættelse af tjene-
(...)
- Side 669 -
...til bestemmelsens sparsomme indhold. Det er således lovgiver, der skal fastsætte det nærmere indhold af møntretten, men denne kan naturligvis ikke tillægge eksempelvis domstolene den opgave at slå mønt. Herudover skal grundlovens øvrige bestemmelser overholdes. Dette gælder såvel i forhold til §§ 26 og 27 som grundlovens øvrige regeringskompetencer.
- Side 692 -
...interpellationsretten i grundlovens § 53. I et parlamentarisk styre vil en regering imidlertid også i mange andre situationer, end der hvor den er direkte forpligtet, vælge at give parlamentet de oplysninger, som parlamentet ønsker. Dette gælder, hvad enten det drejer sig om oplysninger, der vedrører regeringskompetencer, er af fortrolig karakter eller lignende.