- Side 95 -
...af begrænset betydning og i det hele beror på den almindelige lovgivning på området. Derimod er kompetencerne i relation til regeringens konstitution, det udenrigspolitiske område, initiativ- og stadfæstelsesretten, benådningsretten samt opløsningsretten af relevans i relation til spørgsmålet om lovgivers adgang til at udøve kompetencerne ved lov.
- Side 99 -
...rigsretten med Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 24. Foreløbige love skal efter grundlovens § 23 forelægges Folketinget, som godkender eller forkaster loven. Endelig kan Folketinget udtale mistillid til en eller flere ministre, jf. grundlovens § 15, stk. 1, og efter grundlovens § 16, kan Folketinget rejse tiltale mod en minister ved rigsretten.
- Side 106 -
...Dette er således udtryk for almindelig forvaltningsretlig prøvelse efter grundlovens § 63, hvilket tillige afspejles af begrebsanvendelsen i de få eksisterende afgørelser på området. Domstolene kan således prøve regeringens retsanvendelse, herunder om der er inddraget ulovlige hensyn, men må afstå fra at prøve hensigtsmæssigheden af regeringens skøn.
- Side 108 -
...særligt, at der er tale om vage og elastiske bestemmelser, som overlader regeringen et betydeligt skøn, der kun i begrænset omfang er egnet til prøvelse. Udfaldet af ombudsmandens prøvelse kan alene være kritik, men denne kritik kan i princippet vedrøre såvel grundlovens manglende overholdelse, som at regeringen ikke har iagttaget god forvaltningsskik.