- Side 716 -
...særdeles paatrængende Tilfælde, vil... være af ringe praktisk Betydning, fordi Bestemmelsens Elasticitetsgrænse er meget vid«. Forfatteren sammenlignede i øvrigt de foreløbige love med anordninger og bemærkede i den forbindelse, at domstolene i relation til anordninger udstedt med hjemmel i elastiske bemyndigelser generelt set ikke havde afvist prøvelse.
- Side 732 -
...omfang kan være genstand for prøvelse. Derimod indeholder retspraksis ikke relevante bidrag vedrørende grundlovens §§ 26 og 32. Indholdet af grundlovens § 26 kan formentlig næppe tænkes isoleret set at give anledning til retstvister, hvorimod § 32 om opløsningsretten kunne antages at være genstand for en tvist mellem regeringen og dele af Folketinget.
- Side 758 -
...sammenhæng mellem de to ting. Som anført afhænger det nærmere omfang af prøvelsen, herunder prøvelsens intensitet, som al anden forvaltningsretlig prøvelse i øvrigt, af den enkelte kompetence, som er til pådømmelse. I det følgende omtales de enkelte regeringskompetencer derfor hver for sig eller gruppevis. Der indledes med grundlovens §§ 26 og 27.
- Side 760 -
...regeringen udsteder loven egenhændigt, og i den juridiske litteratur synes de foreløbige love i nyere tid snarere at blive omtalt i tilknytning til domstolenes prøvelse efter grundlovens § 63, eller måske mere rigtigt udtrykt under anvendelse af de begreber og den terminologi, som anvendes i forbindelse med en beskrivelse af domstolenes prøvelse efter § 63.
(...)
- Side 761 -
...forfatningsretlig nødretssituation, hvor grundlovens § 23 i så fald er overflødig. Såfremt regeringen udstedte en foreløbig lov på et tidspunkt, hvor Folketinget var samlet eller kunne samles, må det endvidere forventes, at domstolene ville tilsidesætte denne og således erklære eventuelle afgørelser truffet i henhold til den foreløbige lov for ugyldige.
...domstolene typisk udviser en særlig tilbageholdenhed. Dette er imidlertid ikke særegent for domstolenes prøvelse efter grundlovens § 63, men gælder tillige prøvelse i henhold til domstolenes ulovbestemte adgang til at prøve loves grundlovmæssighed. Domstolenes prøvelse af politiske spørgsmål drøftes derfor mere samlet nedenfor under pkt. 1.6.3.3.4.
- Side 773 -
...dog også gør sig gældende i forhold til flere af ovenstående bestemmelser. Regeringens sammensætning og opløsningsretten udgør ligeledes kompetencer, hvor domstolenes arbejdsmetode, gør en mere intensiv prøvelse vanskelig. En klar uoverensstemmelse med grundlovens tekst må dog også i disse sager forventes at medføre en tilsidesættelse ved domstolene.
- Side 786 -
...love. Oprindelig blev de foreløbige love dog betragtet som udslag af regeringens andel i den lovgivende magt. Siden har tilgangen derimod bestået i at betragte dem som en slags kongelige anordninger. Synet i den juridiske litteratur på de foreløbige love, som i dag ingen betydning har, har således ændret sig og viser samtidig, at jura ikke er statisk.
- Side 807 -
...ombudsmanden fra andre områder, og prøvelsen vil i den forbindelse alene bestå i at undersøge, om der foreligger »særlige omstændigheder«, herunder om der eksempelvis er lagt vægt på ulovlige hensyn, der kan have haft betydning for sagens udfald. Der kan i den forbindelse i øvrigt henvises til afsnit 1.6.3.3.3 om domstolenes prøvelse af regeringens