- Side 667 -
retning af, at dette er tilfældet. Fraværet af praksis vedrørende grundlovens § 23 samt den begrænsede praksis om § 26 giver naturligt nok ligeledes betydelig usikkerhed om betydningen af disse bestemmelser set i forhold til lovgivers kompetence.
- Side 673 -
...af begrænset betydning og i det hele beror på den almindelige lovgivning på området. Derimod er kompetencerne i relation til regeringens konstitution, det udenrigspolitiske område, initiativ- og stadfæstelsesretten, benådningsretten samt opløsningsretten af relevans i relation til spørgsmålet om lovgivers adgang til at udøve kompetencerne ved lov.
- Side 693 -
...rigsretten med Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 24. Foreløbige love skal efter grundlovens § 23 forelægges Folketinget, som godkender eller forkaster loven. Endelig kan Folketinget udtale mistillid til en eller flere ministre, jf. grundlovens § 15, stk. 1, og efter grundlovens § 16, kan Folketinget rejse tiltale mod en minister ved rigsretten.
(...)
- Side 694 -
...regeringen træde tilbage eller udskrive valg. Endelig fremgår det, for så vidt angår regeringskompetencen til at vedtage foreløbige love, jf. grundlovens § 23, at eventuelle foreløbige love skal forelægges Folketinget, som godkender eller forkaster disse. En godkendelse medfører således, at de består, mens en forkastelse betyder, at de ophører med at bestå.