- Side 356 -
...regeringen adgang til inden for det givne område selv at fastlægge, hvorledes det vil udøve sin kompetence«, Nielsen, 1977, s. 137f. Gorm Toftegaard Nielsen opstillede derefter med udgangspunkt i Ross’ ønske om at skabe en virkelighedsnær statsforfatningsret og et regeringsmagtsbegreb, der udgjorde en håndgribelig retlig og politisk realitet, følgende mål:
- Side 367 -
»Beføjelsen til at fremsætte lovforslag i henhold til grundlovens § 21 er et regeringsprærogativ og kan således ikke underkastes retlige begrænsninger. Der kan hverken ved simpel folketingsbeslutning eller ved lov pålægges regeringen en retlig forpligtelse til at fremsætte lovforslag.«14851485. Germer, 2007, s. 85.
- Side 407 -
...Espersen anså således regeringens råderum for betydeligt større på det udenrigspolitiske område end det indenrigspolitiske, og dette begrundede han, som nævnt, i vidt omfang med bestemmelsen i grundlovens § 19. Prærogativet i grundlovens § 21 førte således, som anført af forfatteren, ikke til en lignende beskyttelse på det indenrigspolitiske område.