- Side 137 -
...20, eller om tiltrædelsen krævede en grundlovsændring.152152. Maastrichttraktaten udvidede bl.a. »EF-samarbejdet med en økonomisk og monetær union, en fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, et samarbejde om retlige og indre anliggender, en social dimension og en styrkelse af miljøbestemmelserne«, jf. https://www.eu.dk/da/leksikon/Maastrichttraktaten.
(...)
- Side 138 -
...forhold.«153153. I umiddelbar forlængelse heraf udtalte Højesteret endvidere: »Der er herved tillige lagt vægt på, at et krav herom ikke ville være egnet til at sikre en bedre oplysning af det spørgsmål om grænserne for anvendelsen af Grundlovens § 20, som appellanterne har rejst.« Denne passage er særskilt behandlet i afhandlingens kapitel 6, afsnit 2.3.2.
(...)
...kontraherende stats område. Sagsøgerne gjorde (med udtrykkelig henvisning til den ovennævnte Maastricht-sag) gældende, at dette var en »indgribende nyskabelse og i sig selv af afgørende betydning«, men anførte herudover også, at de fleste af sagsøgerne var særligt berørt af konventionens regler, da de boede inden for 25 km fra grænsen til Tyskland.
(...)
- Side 139 -
...Folketinget ifølge sagsøgerne alene kunne give samtykke til anvendelse af militære magtmidler i tilfælde af en angrebskrig, der var lovlig ifølge folkeretten. Herudover påstod sagsøgerne, at beslutningen om at udsende danske soldater til Irak som deltagere i den USA-ledede multinationale koalition var en suverænitetsafgivelse i strid med grundlovens § 20.
(...)
- Side 140 -
Sagsøgerne havde under sagen nedlagt påstand om, at de sagsøgte (statsministeren og udenrigsministeren) skulle anerkende, at Danmarks tiltrædelse af Lissabon-traktaten var sket i strid med grundloven (bl.a. fordi proceduren i grundlovens § 20 ikke havde været fulgt).
(...)
- Side 141 -
...videre omfang end hidtil træffer afgørelse med kvalificeret majoritet i stedet for ved enstemmighed. Efter appellanternes opfattelse er disse ændringer i EU-institutionernes kompetence- og afstemningsregler i sig selv - dvs. uafhængigt af om der er overladt nye beføjelser til EU - så væsentlige, at reglerne i grundlovens § 20 skulle have været fulgt.
(...)
- Side 142 -
...følger af Lissabon-traktaten. Denne uenighed angår lovgivningskompetencen inden for en række almene og væsentlige livsområder og dermed forhold, som er af indgribende betydning for den danske befolkning i almindelighed. På grund af tvistens generelle og indgribende betydning har appellanterne en væsentlig interesse i at få deres påstand prøvet […]«