- Side 66 -
...desuden i §§ 16, 59 og 60 nogle grundlæggende regler for, hvordan dette ansvar gennemføres i praksis. Efter grundlovens § 16 er det således regeringen eller Folketinget, der kan rejse tiltale om ministeransvar, men sagen pådømmes i Rigsretten, jf. også grundlovens § 60. Det har i praksis altid været Folketinget, der har rejst tiltale ved Rigsretten.
(...)
- Side 67 -
...kun gælder for ministrenes »embedsførelse«, som omfatter alle de funktioner, de varetager i deres egenskab af minister. Modsætningsvis følger det af de nævnte bestemmelser, at hvis en minister overtræder lovgivningen, uden at det har sammenhæng med hans ministerembede, vil sagen ikke skulle påkendes ved Rigsretten, men ved de almindelige domstole.
(...)
- Side 69 -
...2007 s. 55 f.) hævdet, at en formålsfortolkning af grundlovens § 16 og § 60 må føre til, at det ikke kan udelukkes, at sager om ministres embedsførelse, der ikke har forfatningsretlig eller politisk betydning, kan anlægges ved de almindelige domstole. Da rigsretsmaskineriet er meget omfattende og tungt, og da det derfor sjældent anvendes i praksis,
(...)
- Side 70 -
...Byretten udtalte – med Højesterets senere tilslutning – i sin kendelse, at de »omhandlede Handlinger er udført af Tiltalte i hans Egenskab af Minister som et Led i den af Regeringen under de da herskende Forhold førte Politik i Forholdet til Besættelsesmagten [...]«, hvorfor de ikke kunne pådømmes ved de almindelige domstole, men kun ved Rigsretten.