- Side 69 -
Med 1953-grundloven blev parlamentarismen imidlertid grundlovsfæstet, og tvivlen i den juridiske litteratur om princippets betydning i dansk forfatningsret blev manet i jorden. Bestemmelsen om parlamentarismen (i grundlovens § 15) fik følgende ordlyd:
(...)
Forholdet mellem grundlovens § 15 og opløsningsretten var således centralt for statsministeren. I Rigsdagen var der bred opbakning til bestemmelsen, men den brede opbakning gjorde imidlertid, at en egentlig debat om betydningen af bestemmelsen var meget begrænset og derfor i lighed med statsmi-
- Side 72 -
Efter indgivelse af afskedsbegæring fungerer regeringen i øvrigt, indtil en ny udnævnes, men den må i den periode kun foretage sig, hvad der er fornødent til embedsforretningernes uforstyrrede førelse, jf. grundlovens § 15, stk. 2.
(...)
- Side 74 -
Igen må det anføres, at Zahles eksemplificering givetvis rummer relevante bidrag. Der kan imidlertid ikke opstilles et egentligt krav om funktionsdygtighed, medmindre dette er funderet direkte i grundlovens § 15 og refleksvirkningen af denne bestemmelse. Dette gælder for dele af Zahles krav om funktionsdygtighed, men ikke alle.