- Side 531 -
...minister er ansvarlig for sit eget ressortområde. Dette afspejles i § 14, der forudsætter, at ministre som forvaltningschefer har en selvstændig kompetence inden for deres forretningsområder. Fordelingen sker ved kongelig resolution og rummer ikke mulighed for et ikke-eksplicit delt ressortansvar.«77. Tibetkommission II’s beretning, bind 4, side 2122.
- Side 533 -
Grundlovens § 14 lyder:
(...)
- Side 534 -
...har underskrevet, er ansvarlig for beslutningen«. Grundloven indeholder særlige bestemmelser om statsråd og ministerråd, herunder om stemmeafgivelse, jf. §§ 17 og 18. Heraf kan udledes principper gældende for regeringsførelse mere generelt, uanset statsrådet i dag er en retlig og politisk formalitet, og ministerråd ikke har været afholdt siden 1866.
(...)
Det afspejler sig ikke alene i grundlovens § 14, men også i ministeransvarlighedslovens § 4, hvorefter »[a]nsvar for en af kongen underskrevet beslutning påhviler såvel enhver minister, der har medunderskrevet, som ministre, der på anden måde har medvirket til beslutningens tilblivelse«.
- Side 537 -
»Grundloven forudsætter, at statsligt udøvende magt som almindeligt udgangspunkt varetages gennem det såkaldte ministerialsystem, der blandt andet indebærer, at hver enkel minister har kompetencen og er retlig ansvarlig inden for sit eget ressortområde, jf. herved grundlovens §§ 12-14.