- Side 56 -
...ansvarsfri, mens ministrene er ansvarlige for regeringens førelse. I § 14, 3. pkt., hedder det, at kongens underskrift under »de lovgivningen og regeringen vedkommende beslutninger« giver disse gyldighed, når kongens underskrift er ledsaget af én eller flere ministres underskrift. Enhver minister, som har underskrevet, er ansvarlig for beslutningen.
- Side 57 -
...optræder uden en ministers forudgående tilslutning (Max Sørensen 1973 s. 65). I det hele gælder der den praktiske retningslinje, at monarken bør holdes uden for det politisk kontroversielle, og i sine udtalelser bør holde sig til det, der er almindelig, bred enighed om. Monarken skal stå som en samlende faktor i statsstyret, ikke som en splittende.
- Side 58 -
...Der kan ikke ved tiltale eller ved civilt søgsmål mod kongen rejses nogen sag ved domstolene. I overensstemmelse hermed afviste Østre Landsret i 1972 en sag, der var anlagt mod bl.a. Dronning Margrethe i anledning af Danmarks tiltrædelse af De Europæiske Fællesskaber (EF), jf. utrykt dom af 4. december 1972 i sag 398/1972 (Dronningesøgsmål-sagen).
(...)
...jurisdiktionsfritagelsen svarer til kongens ansvarsfritagelse efter grundlovens § 13 og gælder over for alle domstole. Kongehusets medlemmer er dog underlagt den særlige jurisdiktion, som kongen bestemmer. Det må antages, at kongens bestemmelse i så henseende er en statshandling, og at der derfor kræves ministerkontrasignatur (Poul Andersen 1944 s. 358).