- Side 204 -
...udleveres oplysninger til udenforstående. Der kan formentlig ikke kræves skriftlig dokumentation, men så bør der være notat på sagen, jf. offentlighedslovens § 13, stk. 2. Hvis sagen indeholder følsomme oplysninger, bør der kræves skriftlig fuldmagt, bortset fra professionelle repræsentationsforhold (advokater, revisorer el.lign.), jf. også s. 189 f.
(...)
- Side 205 -
...eller om det indgår som et væsentligt led i sagen. Således vil fx en sms være et dokument, hvis det bruges til at meddele en afgørelse i en sag, eller hvis en sms med væsentlige oplysninger modtages til sagen. Ofte vil sms’er, »post-it« mv. dog være så formløse og uden betydning for en sags behandling og indhold, at den ikke er omfattet af aktindsigt.
(...)
...anmoder om aktindsigt, gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 4. Dette skal sikre, at den, som et dokument er adresseret til, fx en anden part i sagen, har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af dokumentet inden andre får aktindsigt.398398. Jf. Lovforslag L 145 2012-13, s. 14 (pkt. 4.3.3)
(...)
Der er også adgang til indsigt i aktlister, journalindførsler mv. over en sag, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 2, nr. 2. Hermed menes sådanne oversigter (»indholdsfortegnelser«) over en sags dokumenter, som ofte udarbejdes i sa-
- Side 206 -
...tavshedspligt nedenfor s. 257 ff. begrænser retten til aktindsigt, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 5 (bortset fra regler om tavshedspligt i EU-regler mv., jf. § 15 a, stk. 1, jf. nærmere nedenfor).402402. Men undtagelserne til aktindsigten vedr. oplysninger (§§ 15-15 b), jf. nærmere nedenfor, er i vidt omfang parallelle med tavshedspligtsreglerne.