Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 191 -
...sådan at der ikke udleveres oplysninger til udenforstående. Der kan formentlig ikke kræves skriftlig dokumentation, men så bør der være notat på sagen, jf. offentlighedslovens § 13, stk. 2. Hvis sagen indeholder følsomme oplysninger, bør der nok kræves skriftlig fuldmagt, bortset fra professionelle repræsentationsforhold (advokater, revisorer el.lign.)
(...)
- Side 192 -
...eller om det indgår som et væsentligt led i sagen. Således vil fx en sms være et dokument, hvis det bruges til at meddele en afgørelse i en sag, eller hvis en sms med væsentlige oplysninger modtages til sagen. Ofte vil sms’er, »post-it« m.v. dog være så formløse og uden betydning for en sags behandling og indhold, at den ikke er omfattet af aktindsigt.
(...)
- Side 193 -
...anmoder om aktindsigt, gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 4. Dette skal sikre, at den, som et dokument er adresseret til, fx en anden part i sagen, har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af dokumentet inden andre får aktindsigt.405405. Jf. Lovforslag L 145 2012-13, s. 14 (pkt. 4.3.3)
(...)
...nærmere ovenfor s. 148 f.). Da denne journaliseringspligt ikke gælder samtlige en sags dokumenter, bør man være opmærksom på, at hvis myndighedens aktliste (efter § 9, stk. 2, nr. 2) i sagen »kun« opfylder offentlighedslovens § 15, vil listen ikke være komplet og kan derfor ikke bruges til kontrol af, at alle dokumenter er udleveret ved aktindsigten.
Først skal det dog nævntes, at aktindsigt ikke er undtaget, hvis der er tavshedspligt. Hverken de almindelige eller specielle regler om tavshedspligt408408. Jf. nærmere om tavshedspligt nedenfor s. 273 ff. begrænser retten til aktindsigt, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 5 (bortset fra