- Side 110 -
...at der havde været underretningspligt, uanset at en nærmere vurdering af forholdet førte til, at der ikke forelå inhabilitet. Se også FOB 1980.388 og FOB 2003.289 (s. 306 ff). Underretning kan kun undlades, hvor forholdet åbenbart er uden betydning, f.eks. fordi den pågældendes funktion i forbindelse med sagens behandling er af rent teknisk karak-
(...)
- Side 111 -
...ordningen, at den pågældende fagminister skal anses for inhabil i alle tilfælde, hvor der kan rejses spørgsmål herom, selv om en nærmere retlig vurdering måtte vise, at der ikke foreligger inhabilitet.141141. Jf. Jørgen Steen Sørensen i U 2005 B.209. Se også Statsministeriets pressemeddelelse af 3. juni 2013 vedrørende visse sager om kirkelukninger.
(...)
...jf. retsplejelovens § 62. Der er dog samtidig henvist til bestemmelserne i § 4, stk. 1 og 2, hvorefter § 3 ikke gælder, hvor der er særlige substitutionsvanskeligheder, jf. herom nærmere afsnit 2.2.6. Endvidere gælder forbuddet mod, at den pågældende selv må medvirke, ikke på områder, hvor andet er fastsat i henhold til lov, jf. § 6, stk. 3, 2. pkt.
- Side 118 -
...Betænkelighederne herved vil dog normalt være mindst lige så store som ved at lade det inhabile ministerium træffe afgørelsen.168168. Jf. FOB 1981.135, hvor ombudsmanden accepterede, at Justitsministeriet traf afgørelse i en sag om fri proces, uanset at ministeriet var modpart i sagen. Hvis »myndighedsinhabiliteten« skyldes personlig inhabilitet hos