- Side 221 -
Ifølge folketingsbeslutningens § 2, stk. 3, må en statsrevisor ikke være inhabil, dvs. at Statsrevisorerne med de nødvendige tilpasninger skal overholde reglerne om inhabilitet i forvaltningslovens § 3, stk. 1 og 3:
(...)
- Side 222 -
Ved ændringen af folketingsbeslutningen i 2018 blev det tilføjet, at forvaltningslovens § 3, stk. 3, også gælder for Statsrevisorerne. Der var tale om en præcisering af en fast praksis om, at en inhabil statsrevisor ikke deltager i behandlingen den sag, hvori vedkommende er inhabil.
(...)
- Side 223 -
...myndigheden. Det kunne fx ske, hvis et statsrevisorkollegium vurderer en beretningssag afgørende anderledes end et tidligere kollegium. Men det vil i givet fald ikke være en ændret vurdering af de faktuelle, saglige resultater, men en ændret politisk vurdering af en sag – hvilket Statsrevisorerne som politikere jo er i deres gode ret til at foretage og ændre.
- Side 274 -
...og Statsrevisorerne er 2 forskellige uafhængige myndigheder, og at der ikke i lovgivningen er (udtrykkelig) hjemmel til videregivelse af oplysninger fra Rigsrevisionen til Statsrevisorerne i lighed med forvaltningslovens §§ 28-31 om udveksling af oplysninger mellem forvaltningsmyndigheder. Det kan dertil føjes, at Statsrevisorerne blot kan benytte
- Side 292 -
...bringes forvaltningslovens § 3, stk. 1 og 3, til at gælde for Statsrevisorerne, der jo ellers som en institution under Folketinget ikke er omfattet af forvaltningsloven. Efter stk. 4, der indsattes i 2018, skal Statsrevisorerne afgive en skriftlig erklæring om at overholde stk. 1 og 2, og at de i øvrigt opfylder betingelserne for at være statsrevisor.