- Side 224 -
...personoplysninger) er udgangspunktet det uskrevne saglighedskrav sammen med officialprincippet, som disse regler fungerer i samspil med forvaltningslovens §§ 27-28 og 32 samt straffelovens regler om tavshedspligt. I begge tilfælde skal det i kapitel 6, afsnit 10.2, anførte om forvaltningslovens § 31 samtidig indtænkes, når den digitale løsning designes.
- Side 262 -
...samtykke ikke må være afgivet under tvang eller anden form for uberettiget pression. Dette gælder, uanset om det er den afgivende forvaltningsmyndighed eller andre, der udøver pression over for den samtykkende borger. Herudover skal betydningen af databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning nr. 43 og samspillet med forvaltningslovens § 29 vurderes.
(...)
- Side 263 -
...indebære krav om et forvaltningsretligt samtykke til behandling af visse oplysninger, se herom nedenfor i afsnit 4.4.7. Et sådant forvaltningsretligt samtykke er dog ikke at betragte som et databeskyttelsesretligt grundlag. Hertil kræves, at databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens krav til samtykke som behandlingsgrundlag er opfyldt.
- Side 275 -
...dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed i sager, der rejses ved ansøgning. Formålet med reglen er at give ansøgeren mulighed for at vurdere, om fordelene ved, at en ansøgning imødekommes, opvejer det ubehag, han eller hun oplever i forbindelse med, at en myndighed skaffer sig kendskab til hans eller hendes rent private forhold.
(...)
Forvaltningslovens § 29 gælder både i forhold til elektronisk og manuel indhentelse af oplysninger, men omfatter kun information, som afgørelsesmyndigheden selv efterspørger,
(...)
- Side 276 -
...er både sagens parter og andre myndigheder, der anmodes om at udlevere oplysninger. Forvaltningslovens § 29 gælder derimod ikke for forbundne sager. Sidstnævnte kan f.eks. være kontrolsager eller sager om tilbagebetaling af ydelser. Sådanne sager vil derfor ikke være reguleret af lovens § 29, selvom tildelingssagen måtte have været en ansøgningssag.
(...)
Forvaltningslovens § 29 regulerer kun indhentelse af oplysninger om ansøgerens forhold. Reglen gælder ikke for indhentelse af oplysninger om andres private forhold. I sager med flere parter vil reglen kun regulere indhentelse af oplysninger om den ansøgende part.
(...)
...databeskyttelsesforordningens artikel 9 og 10, dels visse oplysninger omfattet af forordningen artikel 6. Sidstnævnte kan være informationer om væsentlige sociale problemer og tilsvarende private forhold, såsom interne familieforhold, familiestridigheder, ulykkestilfælde, bortvisning fra en arbejdsplads og nogle typer oplysninger om foreningsmæssige forhold.
(...)
Bestemmelsen i § 29 angår for det andet kun indhentelse af oplysninger, ikke f.eks. registrering, anvendelse, deling, journalisering, opbevaring, arkivering eller dataanalyse. Samtidig gælder forvaltningslovens § 29 kun, når indhentelsen sker fra andre forvaltningsmyndigheder eller fra andre dele af samme forvaltning.
- Side 277 -
Reglen i forvaltningslovens § 29, stk. 2, nr. 1, indeholder bestemmelsens udgangspunkt. Herefter skal det søges at indhente en ansøgers samtykke, hvis oplysninger om ansøgerens rent private forhold ønskes indhentet fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.
(...)
Uanset om der er indhentet samtykke efter forvaltningslovens § 29, skal der foreligge et databeskyttelsesretligt behandlingsgrundlag. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, om offentlig myndighedsudøvelse eller artikel 9, stk. 2, litra f, om klarlæggelse af retskrav, vil være relevante i ansøgningssager.
(...)
...og om lægelige oplysninger. Uanset rækkevidden af samtykket må der ikke indhentes flere oplysninger end nødvendigt, jf. princippet i databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, og FOB 2011 20-3 om indhentelse af en såkaldt børneattest til brug for ansættelsesmyndighedens vurdering af, om en ansøger skulle ansættes i en given stilling.
(...)
...sagligt behov for oplysningerne med henblik på at træffe afgørelse i en sag, kan en ansøgers afvisning af at give samtykke efter forvaltningslovens § 29 føre til processuel skadevirkning, dvs. at ansøgningen ikke imødekommes eller ikke imødekommes i fuldt omfang. Se om rammerne for anvendelse af processuel skadevirkning ovenfor i kapitel 6, afsnit 3.
(...)
...fastsat i henhold til lov, jf. forvaltningslovens § 29, stk. 2, nr. 2. Derudover er der efter forvaltningslovens § 29, stk. 2, nr. 3, adgang til – uden ansøgerens samtykke – at indhente oplysninger om dennes rent private forhold, hvis særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.
(...)
Hertil kommer, at udgangspunktet om indhentelse af samtykke efter forvaltningslovens § 29 i databeskyttelseslovens forarbejder antages at kunne fraviges med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3. Dette fremgår dels af lovforslag nr. 68 om databeskyttelsesloven, de specielle bemærkninger til